
Joka kolmas andalusialainen perhe elää alle 2000 eurolla kuussa
Alaluokka kasvaa ja keskiluokka hupenee – uusi raportti paljastaa karun arjen Andalusiassa.
Yli kolmasosa andalusialaisista lapsiperheistä elää alle 2 000 euron kuukausituloilla, ja neljännes ei pysty säästämään lainkaan. Vuoden 2025 kotitalousbarometri paljastaa kasvavan taloudellisen ahdingon Etelä-Espanjassa.
IV Cofidis -barometrin mukaan andalusialaisten ostovoima on heikentynyt entisestään. Perheiden tulot jäävät yhä useammin alle 3 000 euron, ja säästömahdollisuudet ovat rajalliset: vain 14 % andalusialaisista onnistuu säästämään yli 30 % tuloistaan. Tämä on viisi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2024, mutta edelleen hyvin pieni osa väestöstä.
Yli viidennes kotitalouksista elää ulkopuolisen taloudellisen tuen varassa. Näin suuri riippuvuus viittaa vakavaan syrjäytymisriskiin.
Äkilliset menot uhkaavat keskiluokkaakin
Säästöjen puute tekee odottamattomista menoista vakavan uhan. Yksi kymmenestä andalusialaiskodista ei selviäisi 1 000 euron hätämenosta, ja jopa kolmasosa ei pystyisi kattamaan 5 000 euron kulua. Taloudellinen haavoittuvuus ulottuu yhä syvemmälle keskiluokkaan.
Vuokra nielaisee yli puolet palkasta neljänneksellä vuokra-asujista
Asuminen on yhä suurempi taloudellinen taakka. Joka neljäs vuokralla asuva perhe käyttää yli puolet tuloistaan vuokraan. Vertailun vuoksi vain 3 % asuntolainallisista kotitalouksista on samassa tilanteessa.
Andalusiassa 45 % asuu omistusasunnossa ilman lainaa, 31 % maksaa yhä asuntolainaa ja 18 % elää vapaiden markkinoiden vuokra-asunnoissa. Viimeksi mainitut ovat selvimmin taloudellisesti haavoittuvia.
Keskiluokka kutistuu – alaluokka kasvaa
Sosiaalinen rakenne on murroksessa: 32 % andalusialaisista kuuluu alempiin tuloluokkiin, mikä on 10 prosenttiyksikköä yli kansallisen keskiarvon. Keskiluokan osuus on laskenut kuudella pisteellä, ja yläluokka kattaa vain neljäsosan väestöstä.
Inflaatio kurittaa kulutusta
Hintojen nousu on pakottanut kotitaloudet karsimaan kulujaan. 38 % on vähentänyt vaate- ja kenkähankintoja, 51 % on rajoittanut ulkona syömistä, 31 % on luopunut kulttuuririennoista ja 11 % on lopettanut suoratoistopalvelut.
Yhdysvaltain kauppapolitiikka, erityisesti tullit, näkyvät myös Espanjassa: 24 % andalusialaisista suosii nykyisin kotimaisia tuotteita, ja 14 % on jättänyt amerikkalaiset brändit pois ostoskoristaan.
Vastuullisuus kiinnostaa – mutta ei kaikille mahdollista
Kaksi kolmesta andalusialaisesta kertoo suosivansa kestäviä valintoja hygieniassa ja 57 % ruokavaliossa. Sen sijaan energiankäytössä tai sijoittamisessa kestävyys on 62–74 %:lle liian kallista tai vaikeasti saavutettavaa. Nuoret ja vähävaraiset jäävät erityisesti jälkeen, vaikka heillä olisi vahva halu toimia vastuullisesti.
Raportti korostaa, että vihreän siirtymän tulee kulkea käsi kädessä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kanssa.
Lähde: Área Costa del Sol
