Puerto Banúsin luksusliikkeet vetävät arabiasiakkaita puoleensa. Kuva: Shutterstock

Arabimiljonäärit palaavat Marbellaan – luksusostoksia ja viiden tähden sviittejä

Ylellinen arabiturismi palaa Marbellaan – luksuspalvelut ja viiden tähden hotellit houkuttelevat varakasta asiakaskuntaa.

Marbellan ylelliset hotellit ja huippuluokan palvelut houkuttelevat jälleen tänä kesänä varakkaita matkailijoita Lähi-idästä. Kaupunki valmistautuu sesongin vilkkaimpiin kuukausiin, heinä- ja elokuuhun, jolloin erityisesti Saudi-Arabiasta, Kuwaitista ja Qatarista saapuvat turistit täyttävät Puerto Banúsin ostoskadut, luksushotellien sviitit ja ostavat huippumuotia jopa tuhansien eurojen päivittäisillä summilla.

Marbellan matkailujohtaja Laura de Arce kertoo, että ensimmäiset arabituristit saapuivat jo toukokuussa Ramadanin päättymisen jälkeen.
– Nyt he palaavat pysyvästi, kuten kymmenen vuotta sitten, hän sanoo ja viittaa muun muassa kuningas Salmanin näkyviin vierailuihin kaupungissa. Monille varakkaille matkailijoille Marbella onkin ”toinen koti”, paikka, jossa yhdistyvät leuto ilmasto, turvallisuus, ostosmahdollisuudet ja vieraanvaraisuus.

Keskimääräinen kulutus kymmeniä tuhansia euroja per matka

Vaikka arabimatkailun osuus on edelleen pieni verrattuna brittiläiseen tai espanjalaiseen matkailuun, sen taloudellinen merkitys on huomattava. Asiakaskunta yöpyy ylellisesti, usein koko perheineen, viiden tähden hotelleissa, vuokraa kokonaisia kerroksia tai huviloita ja kuluttaa suuria summia muun muassa Puerto Banúsin luksusliikkeissä. Keskimääräinen kulutus voi nousta jopa 59 000 euroon vierailua kohden.

Hotelliketjut, kuten Don Pepe Gran Meliá, Nobu ja Puente Romano, ovat sopeuttaneet palvelunsa arabivieraiden tarpeisiin tarjoamalla esimerkiksi halal-ruokaa, perhehuoneita ja kulttuurisesti sopivaa vieraanvaraisuutta. Don Pepe -hotellin johtaja Noelia Castillo kertoo, että arabimatkailijat muodostavat kesäisin heidän suurimman asiakasryhmänsä. Tänä vuonna varaustilanne on kuitenkin ollut aiempaa varovaisempi Lähi-idän poliittisen epävakauden ja lentoreittien sulkemisen vuoksi.

Vaikka tilanne on vaikuttanut joidenkin matkailijoiden päätöksiin, hotellit odottavat loppukesälle nousua. Myöhäiset varaukset ja viivästetyt matkapäätökset ovat jo näkyvissä, ja erityisesti elokuun alkuun ennustetaan varauksien kasvua. Nobu-hotellin johtaja Gonzalo Rodríguez arvioi arabiasiakkaiden osuuden kasvaneen 10 prosenttia viime vuoteen verrattuna, ja hinnat ylittävät usein 2 000 euroa yöltä.

Luksustuotteita ja palvelua

Myös uusi Gran Marbella Resort & Beach Club kertoo nähneensä kasvavaa kiinnostusta arabiasiakkaiden keskuudessa. Hotellinjohtaja Gonzalo Maggin mukaan asiakkaat arvostavat nopeaa palvelua ja korkeaa laatua.
– He haluavat kaiken heti ja vaativat nopeaa reagointia, vaikka ovat lomalla, hän kertoo.

Puerto Banúsissa arabituristit ovat edelleen tärkein asiakasryhmä ylellisyystuotteiden ostajina. Luksusostokset, erityisesti muoti, nahkatuotteet ja käsilaukut , muodostavat suuren osan kulutuksesta, ja keskivertokuitti nousee jopa 1 000 euroon päivässä. Ostoksia tehdään tyypillisesti touko–syyskuussa, mutta matkailun sesonkia yritetään laajentaa koko vuoteen.

Marbellan vanhassakaupungissa paikalliset yrittäjät ovat havainneet arabiasiakkaiden määrän olevan hieman laskussa verrattuna viime vuoteen. Syynä pidetään Lähi-idän sotatilanteesta johtuvaa yleistä epävarmuutta.
– Nyt on hiljaisempaa, kertoo muotiliike Gaia Mian myyjä Omnia Mahdaoni.
Hänen mukaansa arabiasiakkaat ostavat usein harkitsematta ja suosivat esimerkiksi kiiltäviä tai pellavaisia vaatteita. Toisaalla Churrería Ramónin Salvador Soto kertoo edelleen näkevänsä Saudi-Arabian kuninkaallisia, mutta seurueet ovat pienempiä kuin ennen.

Marbella profiloituu ylellisyyskohteena

Vaikka osa kauppiaista kokee kysynnän laskeneen, kaupungin viranomaiset uskovat arabimatkailun säilyvän tärkeänä kulmakivenä Marbellan luksusmatkailussa.
– Marbella kilpailee samassa sarjassa kuin Monaco tai Saint-Tropez, muistuttavat Puerto Banúsin edustajat. Kaupunki jatkaa aktiivista markkinointia muun muassa Arabian Travel Market -messuilla ja erilaisten urheilutapahtumien kautta.


Lähde: Málaga Hoy

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti