Kuva: Shutterstock

Jalankulkijat, pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat Espanjassa: näistä rikkeistä voit saada jopa 1000 euron sakot

Espanjassa laki ja säännökset antavat oikeuden sakottaa monista rikkomuksista – virheellisiä sakkoja voidaan myös mitätöidä.

Monille on yllätys, että Espanjan liikenteessä sakkoja voivat saada muutkin kuin autoilijat. Myös jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja sähköpotkulautojen käyttäjiä koskevat liikennesäännöt, joiden rikkomisesta voidaan määrätä huomattavia taloudellisia seuraamuksia.

Jalankulkija on liikenteen haavoittuvin osapuoli, mutta ei silti vapaa vastuusta. Kadun ylittäminen punaisia päin tai suojatien ulkopuolelta voi johtaa 100 euron sakkoon. Lisäksi tällainen toiminta voi aiheuttaa vakavia onnettomuuksia – joko jalankulkijan itsensä loukkaantumisen tai ajoneuvojen yhteentörmäyksen, jos kuljettajat joutuvat väistämään äkillisesti.

Moottoriteillä tai muilla jalankulkijoilta kielletyillä väylillä liikkumisesta voi seurata 200 euron sakko, ja kieltäytyminen puhalluskokeesta onnettomuuden jälkeen voi johtaa 1 000 euron rangaistukseen.

Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat erityishuomion kohteena

Pyöräilijöiden osalta liikennesäännöt ovat pitkälti samat kuin moottoriajoneuvoilla. Punaisia päin ajamisesta tai pysähtymismerkin laiminlyönnistä voidaan määrätä 200 euron sakko. Kypärän käyttämättä jättäminen silloin, kun se on pakollista (alle 16-vuotiaille kaupungissa ja kaikille maanteillä), tuo myös 200 euron seuraamuksen. Samoin yöaikaan ilman valoja tai heijastavia varusteita ajamisesta voi saada 200 euron sakon, kuten myös kuulokkeiden käytöstä tai matkapuhelimeen puhumisesta ajon aikana.

Sähköpotkulautojen (Vehículos de Movilidad Personal, VMP) käyttöä säännellään erillisillä määräyksillä. Ajaminen jalkakäytävillä tai kävelyalueilla voi johtaa 200 euron sakkoon. Alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta rangaistus vaihtelee 500 ja 1 000 euron välillä. Myös puhelimen käyttö tai kuulokkeet ajon aikana voi maksaa 200 euroa. Lisäksi heijastimien tai asianmukaisten valojen puuttuminen pimeään aikaan ja kypärän käyttämättä jättäminen kunnallisten määräysten sitä vaatiessa voivat kumpikin johtaa 200 euron seuraamukseen.

Luvatta auton kuljettaminen voi johtaa paljon vakavampiin seurauksiin kuin pelkkään sakkorangaistukseen. Espanjan liikennelaki määrää, että ajokortin puuttuminen tietyissä tapauksissa ei ole vain hallinnollinen rikkomus, vaan rikos tieliikenneturvallisuutta vastaan. Espanjan tieliikennelain mukaan ajokortittomuus tietyissä tilanteissa on rikos, josta voi seurata oikeudellisia seuraamuksia.

Sakkoja voi myös kumota

Ylinopeus on Espanjassa edelleen yleisin liikennevirhe, josta tehdään yli 10 000 ilmoitusta päivittäin. Vuonna 2024 Espanjan liikennevirasto DGT antoi yhteensä yli 3,5 miljoonaa sakkoa.

Osa sakoista perutaan valitusten jälkeen. Lakiasiantuntijoiden mukaan sakkoja mitätöidään useimmiten kun tutkintaprosessissa havaitaan virheitä koskien mittaustarkkuutta, menettelytapoja tai asiakirjojen käsittelyä.

Pyramid Consulting -yhtiön tilastojen mukaan viimeisten viiden vuoden aikana noin 43 % kuljettajien hyväksi päättyneistä oikeustapauksista johtui virheistä nopeuden mittauksessa.

Myös hallinnolliset virheet voivat johtaa sakon mitätöintiin. Hallintomenettelylaki (Ley 39/2015) määrittää, että hallintopäätös voidaan julistaa mitättömäksi, jos siinä on olennaisia puutteita. Oikeudessa on esiintynyt tapauksia, joissa päätökset on tehty ilman riittävää perustelua, ilmoitukset on toimitettu väärin tai koko menettely on ollut virheellinen alusta alkaen. Näissä tilanteissa valituksella on usein hyvät mahdollisuudet menestyä, Víctor Martín asianajaja kertoo.


Lähde: Diario Sur

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti