Välimeren ylityksen ruuhkahuippu aiheuttaa jonona satamissa. Kuva: Shutterstock

Lauttaliikenteen ruuhkahuippu Algecirasissa: 11000 autoa satamassa

Välimeren ylityksen vilkkain kausi käynnissä Algecirasissa ja Tarifassa – kriittisin vaihe jatkuu 3. elokuuta saakka.

Välimeren ylityksen vilkkain huippu (Operaatio Paso del Estrecho) koitti kuluneena viikonloppuna, kun yli 11 000 ajoneuvoa nousi lauttoihin Algecirasin ja Tarifan satamista matkallaan kohti Ceutaa ja Tangeria. Kyseessä on kesän ruuhkaisin vaihe, jolloin heinäkuussa lomailleet palaavat ja elokuun lomailijat aloittavat matkansa.

15. kesäkuuta alkaneen huippusesongin aikana jo yli miljoona ihmistä ja yli 250 000 ajoneuvoa on on tähän mennessä matkustanut Afrikkaan. Pelkästään Algecirasin lahdella sijaitsevista satamista on lähtenyt tähän mennessä 741 000 matkustajaa (+7 %) ja 157 000 ajoneuvoa (+5 %). Tarifan satama on kasvanut selvästi eniten kaikista mukana olevista lähtöpisteistä.

Tehostetut toimet ja uudet ohjeet matkustajille

Vilkkaamman liikenteen vuoksi Algecirasin satamaan on palkattu 14 uutta poliisia vahvistamaan turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Lisäksi 19 määräaikaista virkailijaa on liittynyt sataman henkilökuntaan kesäkuukausien ajaksi.

Satamaviranomaiset muistuttavat, että matkustajien on hankittava lippunsa etukäteen joko laivayhtiöiden verkkosivuilta (AML, Armas-Trasmediterránea, Balearia, DFDS-FRS) tai virallisista myyntipisteistä, joita on eri puolilla Espanjaa.

Aikatauluista on pidettävä kiinni

Algeciras–Ceuta ja Algeciras–Tánger Med -linjoilla ajoneuvojen ei tulisi saapua satamaan enemmän kuin 6 tuntia ennen lähtöä. Ceutan reitin lipuntarkastuspiste avautuu kaksi tuntia ennen lautan lähtöä.

Tarifasta Tánger Ciudadin suuntaan ajavien ajoneuvojen tulee saapua korkeintaan 2 tuntia ennen lähtöä – aiemmin saapuminen ei ole sallittua, eikä satamaan pääse tekemään muutoksia varauksiin.

Tilanne rauhoittuu elokuun alussa

Liikenne jatkuu edelleen vilkkaana, mutta tilanteen odotetaan tilanteen rauhoittuvan 3. elokuuta alkaen. Yli 160 lauttavuorolla Algecirasin ja Tarifan satamista on pyritty takaamaan liikenteen sujuvuus Pohjois-Afrikkaan.

Vaikka satamat ovat poikkeuksellisen kiireisiä, ei poikkeustilanteita ole raportoitu, ja liikenteen sujuvuus on pysynyt hallinnassa. Nykyinen tilanne eroaa merkittävästi 1990-luvun ja 2000-luvun alun ruuhkista, jolloin lauttaliikenteen aiheuttamat vaikutukset näkyivät selvemmin myös kaupunkien katukuvassa.


Lähde: El Mundo

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti