
Ryanairin maatyöntekijät Málagan lentokentällä lakkoon – vaikutukset kohdistuvat ruuhka-aikoihin
Ryanairin maatyöntekijät Malagassa aloittamassa 22 päivän lakon – syytöksiä systemaattisista väärinkäytöksistä.
Ryanairin maatyöntekijät Málagan lentokentällä valmistautuvat aloittamaan laajan lakon, joka kohdistuu yhtiön alihankkijaan Azul Handlingiin. Ammattiliitto CGT on jättänyt virallisen ilmoituksen työtaistelusta, joka koskee noin 500 työntekijää ja ajoittuu 22 strategiselle päivälle 15. elokuuta ja 31. joulukuuta 2025 välille.
Lakko on suunnattu Azul Handlingia ja Ryanairia vastaan. CGT:n mukaan työntekijät ovat joutuneet vuosien ajan kokemaan järjestelmällisiä työoikeusrikkomuksia ja heikentyneitä työoloja.
Ammattiliitto CGT:n syytökset
CGT esittää useita vakavia syytöksiä Azul Handlingin toimintatavoista:
- Kurinpitopolitiikkaa käytetään painostuskeinona
- Työtuntien käyttöä säätelevän työlain 12.4.e artiklan rikkomuksia ja ylityön väärinkäyttöä
- Epäselvyyksiä henkilöstön palkkaamisessa
- Työntekijöiden lakisääteisten edustajien sivuuttamista
- Osa-aikaisten syrjintää ja oikeuden päätösten noudattamatta jättämistä
- Palkkarikkomuksia ja lisien maksamatta jättämistä
- Työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen estämistä
- Sairauspoissaolojen jälkeen tapahtuvaa kostotoimia tai syrjintää.
CGT:n mukaan tilanne on saavuttanut pisteen, jossa lakko on ”viimeinen ja välttämätön keino” vastata kestämättömään työympäristöön.
Málagan lentokentän toiminta voi häiriintyä
Málagan Costa del Solin lentokenttä on yksi Espanjan vilkkaimmista ja tärkeä sisääntuloreitti kansainväliselle turismille. CGT:n mukaan lakon vaikutukset kohdistuvat erityisesti ruuhka-aikoihin, mikä voi aiheuttaa viivästyksiä, peruutuksia ja maapalvelujen ruuhkautumista.
Ensimmäinen yritys sovitteluun tapahtuu Andalusian työriitojen sovittelupalvelussa (SERCLA) lähiaikoina. CGT toivoo, että painostus riittää saamaan Azul Handlingin neuvottelupöytään.
”Työntekijät eivät halua lakkoa”
Ammattiliiton mukaan lakko ei ole tavoite, vaan seurausta siitä, että kaikki muut neuvotteluyritykset on jätetty huomiotta.
– Työntekijät eivät halua lakkoa, mutta yrityksen autoritaariset toimintatavat ovat ajaneet tilanteen tähän pisteeseen, CGT toteaa.
Liiton mukaan lakolla on laaja työntekijöiden tuki, erityisesti osa-aikatyöntekijöiden, ylityötunteja ilman korvausta tehneiden sekä ”mielivaltaisia kurinpitotoimia” kohdanneiden työntekijöiden joukossa.
SERCLA:n ratkaisu ratkaisevassa roolissa
CGT pitää tulevaa sovittelua SERCLA:ssa viimeisenä mahdollisuutena välttää pitkäkestoinen työtaistelu.
– Toivomme, että Azul Handling toimii vastuullisesti ja ymmärtää, ettei henkilöstöä voi johtaa uhkauksilla, vaikenemisella ja taloudellisella kurittamisella, liitto toteaa.
Mahdollinen valtakunnallinen ennakkotapaus
CGT:n mukaan vastaavia tilanteita esiintyy muillakin lentokentillä, joissa Ryanair operoi. Málagan lakko saattaa siten toimia katalysaattorina laajemmalle liikkeelle, joka puolustaa maapalveluiden henkilöstön oikeuksia koko maassa.
Ammattiliitto näkee Málagan tapauksen mahdollisena ennakkotapauksena, joka voi käynnistää muutoksia koko alan työsuhdekäytännöissä.
Lähde: Área Costa del Sol
