Kuva: Shutterstock

061-järjestelmä kaatui 18 tunniksi Andalusiassa

Andalusian 061-hätäkeskuksen lähes vuorokauden viestintäkatkos saattoi vaarantaa potilasturvallisuuden.

Málagan lääkäriliitto (SMM) toi julki vakavan viestintäkatkoksen, joka vaikutti Andalusian alueella toimivan 061-terveydenhuollon hätäkeskuksen toimintaan. Häiriö alkoi sunnuntaiaamuna 1. kesäkuuta klo 10 ja jatkui seuraavaan aamuun klo 4 saakka. Tänä aikana kansalaiset eivät voineet soittaa 061-hätänumeroon, eikä potilastietoja pystytty toimittamaan koordinoiville lääkäreille tavanomaista reittiä.

Katkos vaikutti myös yhteyksiin sairaaloihin, päivystyspisteisiin ja valtion turvallisuusviranomaisiin. Tilanteen vuoksi otettiin käyttöön tason kolme varautumissuunnitelma. Yhteydenpito potilaisiin ja eri toimijoiden välillä hoidettiin manuaalisesti lanka-, matka- ja radiopuhelimilla 112-hätäkeskuksen tuella.

Manuaaliset toimet viivästyttivät hoitoa

Teknisen häiriön vuoksi kiireellistä hoitoa vaativien potilaiden kuljetusten koordinointi jouduttiin hoitamaan puhelimitse ilman normaalia tietojärjestelmäyhteyttä. Tämä johti viiveisiin yksiköiden liikkeellelähdössä ja tiedonsiirrossa. Katkoksen aikana ei myöskään toiminut järjestelmän automaattinen puheluiden ohjaus toisiin maakuntakeskuksiin, mikä lisäsi alueellista kuormitusta.

Lääkäriliiton mukaan järjestelmässä esiintyy toisinaan vastaavia häiriöitä, mutta niiden vaikutukset ovat yleensä rajallisia lyhyen keston vuoksi. Tällä kertaa kesto oli poikkeuksellisen pitkä, mikä saattoi altistaa potilaat vaaraan.

Lääkäriliitto vaatii vahvempaa järjestelmää

SMM painottaa, ettei vastaavaa saa tapahtua uudelleen, ja vaatii teknisiä ja toiminnallisia parannuksia järjestelmän vakauden turvaamiseksi. Liiton mukaan palvelun on toimittava katkeamatta myös teknisten häiriöiden aikana. Lisäksi se esittää vaatimuksia henkilöstöresurssien vahvistamisesta ja investoinneista koordinaatiosalien varusteluun.

Osa työntekijöistä saapui työpaikalle omasta aloitteestaan tukemaan tilannejohtoa. Vielä ei ole selvillä, onko katkoksella ollut vakavia seurauksia potilaille.

Palvelut jatkuivat häiriöstä huolimatta

Andalusian aluehallinnon mukaan kyseessä oli yksittäinen tekninen häiriö. 061-hätäkeskuksen tiedotteen mukaan käyttöön otettu varautumissuunnitelma ja vaihtoehtoiset viestintäkanavat, kuten 112-keskus, varmistivat palvelujen jatkuvuuden. Aluehallinto vakuuttaa, että päivystyksellinen ja kiireellinen hoito oli saatavilla koko katkosaikana.

Lähde: Diario Sur

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti