
AP-7-tietullit kuohuttavat Aurinkorannikolla – valtio saa 30 miljoonaa euroa
Espanjan valtio kerää 30 miljoonaa AP-7-moottoritien tuotoista, mutta maksualennukset jäävät yhteen miljoonaan.
Málagan maakunnan kansanedustaja ja Partido Popularin (PP) maakuntapuheenjohtaja Patricia Navarro on esitellyt raportin, jonka mukaan Autopista del Solin moottoritie AP-7 tuottaa valtiolle huomattavia verotuloja, mutta tien käyttäjille myönnetyt alennukset jäävät hyvin pieniksi.
AP-7, joka yhdistää Málagan ja Guadiaron Esteponan kautta, on yksi Espanjan kalleimmista moottoriteistä. Huhtikuun 11. päivästä alkaen täydestä matkasta peritään 18,85 euroa, ja kesäkuusta lokakuuhun odotetaan uutta hinnankorotusta. Raportin mukaan AUSOL-yhtiön hallinnoima tie on maan toiseksi kallein moottoritie kilometrikustannuksiltaan.
Miljardiluokan tuotot ja verot
AP-7 otettiin käyttöön vuonna 1999. Siitä lähtien sen haltija AUSOL on kerännyt 1,3 miljardia euroa liikevaihtoa, josta 985 miljoonaa euroa on ollut käyttökatetta ja 355 miljoonaa euroa nettovoittoa. Valtiolle tie on tuottanut 384 miljoonaa euroa verotuloja, joista 234 miljoonaa arvonlisäverosta ja 150 miljoonaa yhteisöverosta.
Navarron mukaan pelkästään vuonna 2023 valtio keräsi tien käytöstä 30 miljoonaa euroa verotuloina, mutta tienkäyttäjien maksualennuksiin ohjattiin vain miljoona euroa. Tämä vastaa kahdeksan sentin alennusta matkaa kohden, mikä hänen mukaansa ei ole koskaan toteutunut käytännössä.
Toiseksi vilkkain maksutie
AP-7 on Espanjan toiseksi vilkkain maksullinen moottoritie, Galiciassa sijaitsevan AP-9:n jälkeen. AP-9:lle hallitus on myöntänyt vuonna 2025 yhteensä 84 miljoonan euron bonukset. Raportin mukaan sama summa olisi riittänyt kattamaan koko AP-7:n maksut vuoden 2023 ajaksi.
Navarro vertasi tilannetta muihin alueisiin: Galician lisäksi hallitus on myöntänyt tukia AP-66:lle (yli 15 miljoonaa euroa) sekä AP-53:lle (7,6 miljoonaa euroa) ja jatkanut AP-7:n maksuttomuutta Alicanten alueella.
Ratkaisuvaihtoehtoja ja kritiikkiä hallitukselle
PP:n raportti esittää useita vaihtoehtoja kustannusten keventämiseksi: suoria tukia maksujen alentamiseen, valtion omistukseen siirtämistä tai velan uudelleenjärjestelyä, jonka hyödyt ohjattaisiin käyttäjille.
Navarron mukaan hallituksen liikennepoliittinen suunnittelu ei ole vastannut Málagan alueen väestönkasvuun liittyviin tarpeisiin. Hän korosti myös, että Aurinkorannikon kunnat kuten Mijas, Marbella ja Estepona, ovat edelleen ilman junayhteyttä pääkaupunkiin ja joutuvat turvautumaan yhteen Espanjan kalleimmista moottoriteistä.
Poliittiset kärhämät
Navarro arvosteli jyrkästi hallitusta ja totesi, että valtion toimet keskittyvät verojen keräämiseen ilman riittäviä investointeja alueelle. Hän syytti liikenneministeri Óscar Puentea ja valtiovarainministeri María Jesús Monteroa siitä, etteivät nämä ole vastanneet Málagan maakunnan tarpeisiin.
Raportin julkistuksen yhteydessä Navarro korosti, että PP ei vastusta yksityisten yritysten voitontavoittelua, mutta hallituksen on hänen mukaansa kannettava vastuunsa ja puututtava tilanteeseen, jotta maakunnan asukkaat saisivat helpotusta liikkumiskuluihin.
Lähde: La Razón
