
DGT alkaa sakottaa virheestä: tiedätkö miten toimia, kun hälytysajoneuvo lähestyy ruuhkassa?
Uusi liikennesääntö kirjataan Espanjan lakiin: pakollinen hätäkaista 2026 alkaen.
Espanjan liikennevirasto DGT (Dirección General de Tráfico) on vahvistanut, että vuoden 2026 aikana voimaan tulevassa tieliikennelain uudistuksessa määrätään uusi velvoite autoilijoille: hätäkaista, joka kaikkien kuljettajien on muodostettava ruuhkatilanteissa moottoriteillä ja autoväylillä, jotta ambulanssit, paloautot ja poliisiautot pääsevät kulkemaan esteettä onnettomuuspaikoille.
Yhtenäiset säännöt moottoriteille
Uusi sääntö kirjataan liikenteen yleissääntöjen (RGC) artiklaan 32, jonka mukaan kaikissa moottori- ja valtateiden ruuhkatilanteissa ajoneuvojen on siirryttävä omalle kaistansa reunalle. Oikean kaistan autot siirtyvät oikealle, vasemman kaistan autot vasemmalle, jolloin keskelle muodostuu vapaa kulkuväylä.
Jos kaistoja on kolme tai enemmän, vasemmanpuoleisimmat ajoneuvot siirtyvät vasemmalle, ja kaikki muut oikealle. Hätäkaista muodostetaan siis aina vasemman kaistan viereen, riippumatta kaistojen määrästä.
Kyseinen käytäntö tunnetaan jo monissa Euroopan maissa, kuten Saksassa, Itävallassa ja Puolassa. Saksassa se on ollut käytössä jo 1970-luvulta lähtien. Espanjassa sääntö kirjataan nyt lakiin ensimmäistä kertaa, ja sen noudattamatta jättäminen voi johtaa rangaistuksiin.
Tähän asti Espanjassa hätäkaista on ollut enemmän kirjoittamaton sääntö kuin velvoite. Uuden määräyksen rikkomisesta seuraa jatkossa sakkorangaistus ja mahdollisesti ajokorttipisteiden menetyksiä, mutta tarkkoja summia ei vielä ole vahvistettu.
DGT:n normatiivisen yksikön johtajan Francisco de las Alas-Pumariñon mukaan tavoitteena on helpottaa hätäajoneuvojen pääsyä onnettomuuspaikoille, nopeuttaa uhrien pelastamista ja palauttaa liikenne normaaliksi mahdollisimman pian.
Digitaaliset hälytykset osaksi uudistusta
Lisäksi DGT on ilmoittanut toisesta uudistuksesta: vuodesta 2026 alkaen kuljettajat saavat etukäteisvaroituksia hätäajoneuvoista, jopa ennen kuin sireenit ja valot kuuluvat tai näkyvät. Tämä on mahdollista, koska hätäajoneuvot liikkuvat geopaikannettuina ja välittävät sijaintinsa liikenteenhallintakeskuksille.
Tieto jaetaan reaaliaikaisesti DGT 3.0 -alustan kautta ajoneuvoihin, jotka liikkuvat lähellä onnettomuuspaikkaa tai muuta häiriötä. DGT on vahvistanut, että alustan kehitys valmistuu vuoden 2025 loppuun mennessä, ja sen käyttöönotto tapahtuu vuoden 2026 aikana.
DGT:n apulaisjohtajan Ana Blancon mukaan alustaa on kehitetty vuodesta 2017 alkaen ja se tarjoaa jo nyt ilmoituksia esimerkiksi onnettomuuksista, ruuhkista ja tienvarteen pysähtyneistä autoista.
Käytännön ohjeet autoilijoille
DGT muistuttaa autoilijoita toimimaan rauhallisesti hätätilanteissa:
- Vältä äkkinäisiä liikkeitä ja pidä turvaväli
- Hidasta tasaisesti ilman voimakkaita jarrutuksia
- Väistä aina oman kaistasi reunalle, älä koskaan aja hätäajoneuvon eteen
- Noudata paikan päällä olevien viranomaisten ohjeita.
Tavoitteena tehokkaampi pelastusketju
Andalusiassa ja muualla Espanjassa uudistuksen odotetaan tehostavan pelastustoimien reagointia ja parantavan liikenneturvallisuutta. Lopullinen voimaantulopäivä ilmoitetaan vuonna 2026, jolloin sääntö koskee kaikkia kuljettajia moottoriteillä ja autoväylillä.
Lähde: DGT & Autopista
