
Espanjalaisolut valloittaa maailmaa – vienti kolminkertaistunut vuosikymmenessä
Espanja on noussut Euroopan kolmen suurimman oluen tuottajan joukkoon.
Espanjassa on tuotettu olutta ennätystahtiin viime vuosikymmenen aikana. Vuonna 2023 tuotantomäärä ylitti 40 miljoonaa kuutiometriä, mikä nosti maan kolmen suurimman oluentuottajan joukkoon Euroopassa. Saksa pitää edelleen ykkössijaa 84,9 miljoonalla kuutiometrillä, mutta Espanja ohitti Puolan, jonka tuotanto jäi 35 miljoonaan.
Kansainvälisessä viennissä Espanja on maailman kymmenenneksi suurin. Suurimpia viejämaita ovat Meksiko, Alankomaat ja Belgia. Espanjalaispanimoista erityisesti Mahou ja Damm vievät olutta laajasti ulkomaille. Vuonna 2024 vientiä kertyi 303 miljoonan euron arvosta, ja suurimpia kohdemaita olivat Kuuba, Kiina ja Iso-Britannia.
Kasvu jatkuu, vaikka tahti on tasaantunut
Viennin kasvu on ollut huomattavaa: vuosina 2014–2024 espanjalaisen oluen vienti kasvoi 283 prosenttia. Vaikka kasvu on viime vuosina hieman hidastunut, kokonaismäärät ovat pysyneet korkealla. Panimoala on sopeutunut kuluttajien muuttuneisiin mieltymyksiin ja jatkanut tuotteidensa kehittämistä.
Myös kotimainen kulutus pysyy vahvana. Pandemiavuonna 2020 kulutus nousi yli miljardin litran, ja vaikka se on hieman laskenut, vuonna 2023 alkoholillista olutta kulutettiin 754 miljoonaa litraa ja alkoholitonta lähes 148 miljoonaa.
Taloudellinen merkitys suuri
Panimoala on merkittävä osa Espanjan taloutta: se työllistää yli 540 000 ihmistä, mikä vastaa 2,7 prosenttia maan työpaikoista. Olut on myös tärkeä tuote ravintoloissa ja baareissa, joihin keskittyy 66 prosenttia alan työpaikoista. Alan kokonaisarvo on noin 5,1 miljardia euroa.
Mahou säilyttää asemansa johtobrändinä
Mahou on ollut Espanjan arvokkain olutbrändi jo neljä vuotta peräkkäin, sijoittuen Kantar BrandZ -listalla sijalle 19. Sen brändiarvo on 717 miljoonaa dollaria, mikä vastaa nykykurssilla noin 640 miljoonaa euroa. Yritys, joka perustettiin Madridissa vuonna 1890, on erityisesti nuorten suosiossa. Markkinointijohtaja Ignacio Cormenzanan mukaan Mahoun menestys perustuu erinomaisiin asiakaskokemuksiin, nuorisoa puhutteleviin kampanjoihin ja jatkuvasti kehittyvään tuotevalikoimaan.
Mahoun ohella listalle pääsivät myös Cruzcampo, Estrella Galicia ja Estrella Damm. Kaikkiaan espanjalaisten arvostetuimpien brändien arvo nousi ennätystasolle, yhteensä 110 miljardiin euroon.
Lähde: Sur in English
