Ruuhkassa kököttäminen on tuttua Marbellassa ajaville.

Espanjan valtiolta 700 000 euron selvitys A7-ruuhkista – Fuengirola ja San Pedro erityistarkkailussa

Päivittäisessä ajossa Marbellasta Málagaan kuluu pahimmillaan lähes viisi päivää vuodessa – ratkaisua odotetaan aikaisintaan vuoden kuluttua.

Espanjan keskushallinto on virallisesti käynnistänyt selvitystyön pahasti ruuhkautuneen A-7-moottoritien ongelmista Málagan ja Marbellan välillä. Selvityksen suorittaa WSP Spain Apia eli sama yhtiö, jolta on myös tilattu Aurinkorannikon junayhteyden toteutettavuusselvitys.

Yrityksellä on 12 kuukautta aikaa tuottaa vaihtoehtoja liikenteen sujuvoittamiseksi, joten mitään konkreettisia parannuksia ei odoteta tehtävän vielä tänä tai ensi vuonna. Sopimuksen arvo on 689 870 euroa.

Ruuhkat Málagasta Torreguadiaroon saakka

Tutkimusalue ulottuu Marbellasta Cádizissa sijaitsevaan Torreguadiaroon saakka. Erityishuomion kohteina ovat muun muassa DGT:n kesän ruuhkahuipuissa osoittamat ongelmapisteet San Pedro de Alcántarassa (km 1050–1053) ja Fuengirolassa (km 1013–1015).

Selvityksen tavoitteena on parantaa alueen liikennevirtaa ja turvallisuutta. Mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja ovat esimerkiksi A-7:n kapasiteetin kasvattaminen, kiertoreittien rakentaminen, uusien liittymien avaaminen AP-7-tiemaksutielle tai nykyisten parantaminen.

Kaksivaiheinen selvitys: ensin tilannekuva, sitten vaihtoehdot

Työ jakautuu kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä, viisi kuukautta kestävällä jaksolla kartoitetaan nykytilanne: tiekapasiteetti, ruuhkat, onnettomuustilastot ja alueen maankäyttö. Lisäksi analysoidaan, miten muut hallintotasot ovat suunnitelleet alueen infrastruktuuria.

Toisessa vaiheessa muotoillaan konkreettiset vaihtoehdot ja lasketaan niiden kustannukset – mukaan lukien rakennus- ja ylläpitokulut sekä mahdolliset pakkolunastukset. Mallinnus tehdään makrotason liikennesimulaatiolla, jota syötetään mobiilidatalla kerätyllä big datalla.

Arki autoilijan silmin: lähes viisi päivää vuodessa ruuhkissa

GPS-valmistaja Tomtomin tuore raportti antaa luvut ruuhka-ajan todellisesta hinnasta. Kuljettaja, joka liikkuu päivittäin Málagan keskustassa 10 kilometrin matkan, menettää vuodessa 1 päivän ja 21 tuntia ruuhkissa – 3 tuntia ja 10 minuuttia enemmän kuin vuonna 2023.

Päivittäinen työmatka Marbellasta Málagan keskustaan, noin 47 kilometriä, vie vuodessa keskimäärin 4 päivää ja 22 tuntia ruuhkassa. Tämä on lähes 11 tuntia enemmän kuin vuotta aiemmin. Lisäksi iltapäiväruuhka on aamua pahempi: aamulla matka kestää keskimäärin 69 minuuttia, iltapäivällä jopa 73.

”Suurin infrastruktuurimuutos Málagan historiassa”

Keskushallinnon edustajana Málagassa toimiva Javier Salas painottaa, että Pedro Sánchezin hallitus etenee määrätietoisesti Málagan liikennejärjestelmän parantamiseksi ja maakunnan talouskehityksen tukemiseksi. Salasin mukaan käynnissä on ”Málagan suurin infrastruktuurimuutos”.


Lähde: Málaga Hoy

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti