Guardia Civil V16
Kuva: La Moncloa & Shuttertock

Guardia Civil vastaa: mitä V16-hätävalosta pitää tietää ennen vuotta 2026

Espanjan kansalliskaarti selventää V16-varoitusvaloa koskevia kysymyksiä ennen 1.1.2026 voimaan tulevaa pakkoa.

Espanjassa V16-hätävalo tulee pakolliseksi 1. tammikuuta 2026 alkaen, jolloin se korvaa perinteiset varoituskolmiot. Uudistus on herättänyt runsaasti keskustelua ja epäselvyyksiä autoilijoiden keskuudessa. Espanjan liikenneviranomaisen DGT:n linjauksen tueksi Guardia Civil on vastannut yleisimpiin kysymyksiin asiasta hallituksen La Moncloa -kanavalla julkaistulla videolla.

@desdelamoncloa

5 cosas que tienes que saber de la baliza V16 en un minuto. #Baliza #Seguridad #Protección #España #V16 @Guardia Civil

♬ Modern city pop, fashion, Vlog(1430789) – Loquat Music

V16-varoitusvalo on tarkoitettu ajoneuvon vikaantumisen tai onnettomuuden ennakkovaroitukseen. Laite sijoitetaan ajoneuvon katolle tai muuhun näkyvään paikkaan, ja se lähettää samalla ajoneuvon sijaintitiedon liikenteenhallintajärjestelmään.

Varoituskolmiot poistuvat käytöstä

DGT:n mukaan V16-varoitusvalo korvaa varoituskolmiot kokonaan espanjalaisissa ajoneuvoissa vuoden 2026 alusta. Guardia Civilin mukaan kolmiot eivät ole enää tarpeen, kun käytössä on hyväksytty ja yhteydellinen V16-laite. Asiasta on kuitenkin käyty vilkasta keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja osa pelastusalan ammattilaisista on kehottanut pitämään kolmiot edelleen varalla.

Voiko V16-valoa käyttää Espanjan ulkopuolella?

Guardia Civilin mukaan V16-varoitusvaloa voi käyttää myös Espanjan ulkopuolella, mikäli ajoneuvo on rekisteröity Espanjaan. Viranomaisten mukaan espanjalaisiin ajoneuvoihin sovelletaan Espanjan lainsäädäntöä myös ulkomailla ajettaessa, erityisesti lähialueilla.

Rekisteröintiä ei vaadita

Yksi yleisimmistä kysymyksistä liittyy laitteen yhteyksiin. Guardia Civil korostaa, että V16-varoitusvalon käyttö ei edellytä rekisteröitymistä, sovellusten lataamista tai erillisiä maksuja. Laite ei ole sidottu kuljettajaan, ajoneuvoon tai puhelimeen, vaan toimii itsenäisesti.

Ei jatkuvaa seurantaa

Viranomaisten mukaan V16-valo ei mahdollista kuljettajan jatkuvaa seurantaa. Laite lähettää sijaintitiedon vain silloin, kun se on kytketty päälle, ja tiedonsiirto päättyy heti, kun laite sammutetaan. Laitetta ei voi käyttää kuljettajan liikkeiden seuraamiseen.

Näkyvyys ja digitaalinen varoitus

V16-varoitusvalon näkyvyydestä on esitetty epäilyjä, erityisesti päiväsaikaan ja mutkaisilla teillä. Guardia Civilin mukaan laite tarjoaa sekä fyysisen että digitaalisen näkyvyyden: varoitusvalo näkyy muille tienkäyttäjille, ja samalla ajoneuvon sijainti välittyy liikenteenhallintakeskuksiin ja muiden kuljettajien navigointijärjestelmiin, mikäli laite on aktivoitu.

Toiminta varoitusvalon aktivoinnin jälkeen

Guardia Civil muistuttaa, että pelkkä varoitusvalon aktivointi ei riitä. Kuljettajan ja matkustajien on ensisijaisesti huolehdittava omasta turvallisuudestaan. Ajoneuvosta tulee poistua liikenteen vastakkaiselta puolelta ja siirtyä mahdollisimman kauas ajoradasta. Mikäli paikalla on kaide tai muu suojaava rakenne, on suositeltavaa hakeutua sen taakse.

V16-varoitusvalon pakollisuus astuu voimaan 1.1.2026, jonka jälkeen sen puuttumisesta voi seurata enintään 80 euron sakko.


Lisää aiheesta:

Tämä varuste tulee pian pakolliseksi autoilijoille – varaudu ajoissa


Lähde: La Moncloa & DGT

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti