
Jäikö palkkalaskelma antamatta työntekijälle? Voit saada yli 600 euron sakot
Espanjassa palkkalaskelman toimittaminen työntekijälle on lain mukaan pakollista, ja rikkeestä voi saada sakot.
Espanjassa työnantajalla on lain mukaan velvollisuus toimittaa jokaiselle työntekijälle palkkalaskelma, eli virallinen tosite maksetusta palkasta. Velvoite sisältyy työntekijöiden sääntöjä koskevan lain (Estatuto de los Trabajadores) 29. pykälään ja sitä täsmentää Sosiaaliministeriön asetus ESS/2098/2014.
Lain mukaan “palkan dokumentointi on tehtävä toimittamalla työntekijälle yksilöllinen ja maksun todentava palkkakuitti”. Toisin sanoen palkkalaskelman on oltava selkeästi eritelty ja sen tulee osoittaa maksetut palkanosat sekä lailliset pidätykset, kuten verot ja sosiaaliturvamaksut.
Palkkalaskelma ei ole vapaaehtoinen tai pelkästään tiedottava asiakirja, vaan se toimii laillisena todisteena maksetusta palkasta esimerkiksi tarkastuksissa tai työriitatilanteissa.
Paperinen tai sähköinen – kunhan työntekijä saa sen
Palkkalaskelma on perinteisesti toimitettu paperimuodossa, mutta laki sallii myös sähköiset vaihtoehdot. Yritys voi lähettää dokumentin esimerkiksi sähköpostitse tai työntekijän intranetin tai henkilöstöportaalin kautta, kunhan työntekijä voi ladata ja tallentaa sen helposti.
Työnantajan on myös huolehdittava, että työntekijällä on pääsy dokumenttiin aina tarvittaessa, ja että se sisältää kaikki palkkaerittelyn yksityiskohdat: bruttopalkan, vähennykset ja nettopalkan.
Sakkoja määräajan rikkomisesta
Jos työnantaja ei toimita palkkalaskelmaa ajallaan, kyseessä on hallinnollinen rikkomus, josta voidaan määrätä 60–625 euron sakko. Mikäli laiminlyönti toistuu tai vaikuttaa palkkojen asianmukaiseen hallinnointiin, rikkomus voidaan luokitella vakavammaksi, jolloin sakot voivat nousta 625–6 250 euroon.
Palkkalaskelman antaminen ei ole muodollisuus, vaan lakisääteinen velvoite, joka suojaa sekä työntekijän oikeuksia että työnantajan vastuuta palkkojen maksussa.
Lähde: Diario Sur





