
Jo 93 liikennekuolemaa Espanjassa heinäkuussa – joka toinen kuollut kuski huumeissa tai humalassa
Karuja lukuja Espanjan liikenneturvallisuudesta: puolet vuonna 2024 kuolleista kuljettajista oli alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena.
Tuore raportti paljastaa karun todellisuuden Espanjan liikenteessä: vuonna 2024 menehtyneistä autoilijoista joka toinen oli käyttänyt alkoholia, huumeita tai psyykenlääkkeitä ennen onnettomuutta. Espanjan oikeuslääketieteellisen toksikologian laitoksen (INTCF) laatima raportti julkaistiin keskiviikkona – vain tunteja ennen kesän suurimman lomaliikenneoperaation alkua, jolloin liikenteeseen odotetaan 6,5 miljoonaa ajoneuvoa.
Tyypillinen uhri: mies, keski-iässä – ja päihteiden käyttäjä
Raportin mukaan kuolleista kuljettajista 48,2 % antoi positiivisen näytteen jostakin päihteestä. Tyypillinen tapaus on 25–55-vuotias mies, joka käyttää alkoholia tai huumeita niin arkena kuin viikonloppuisin. Myös 42,6 % kuolleista jalankulkijoista oli käyttänyt alkoholia tai muita päihteitä.
Vuonna 2024 tutkittiin 937 kuollutta kuljettajaa ja 195 jalankulkijaa. Miehillä oli selkeä enemmistö: 88,9 % kuolleista kuljettajista oli miehiä.
Yleisimmät päihteet olivat:
- Alkoholi: 433 tapausta
- Huumeet: 154 tapausta (etenkin kokaiini ja kannabis)
- Psyykenlääkkeet: 107 tapausta (etenkin bentsodiatsepiinit ja masennuslääkkeet)
Useassa tapauksessa päihteitä oli käytetty yhdessä – yleisimmin alkoholia ja kokaiinia.
Kuljettajista moottoripyöräilijät erityisen haavoittuvia
Kuolleista kuljettajista 44 % ajoi autoa ja 37,8 % moottoripyörää, vaikka kaksipyöräisten osuus ajoneuvokannasta on alle 3 %. Tästä huolimatta alkoholi- ja huumelöydökset moottoripyöräilijöiden joukossa olivat yleisiä.
Huolestuttavasti suurin osa positiivisista näytteistä annettiin arkipäivinä (55,5 %), mikä viittaa siihen, että päihteiden käyttö liikenteessä ei rajoitu vapaa-aikaan.
Jalankulkijoista moni iäkäs ja lääkityksellä
195 kuolleesta jalankulkijasta 132 oli miehiä ja suurin osa uhreista oli 65 vuotta täyttäneitä. Monet heistä olivat lääkityksellä – esimerkiksi psyykenlääkkeitä, masennuslääkkeitä tai opioideja – mikä saattoi vaikuttaa onnettomuusriskiin.
”Liikenne vaatii viisi aistia – puolet ei ollut läsnä”
– Ajaminen vaatii kaikki viisi aistia. Raportti osoittaa, että puolet kuljettajista ei ollut keskittynyt siihen, mihin olisi pitänyt, Espanjan liikenneviraston johtaja Pere Navarro totesi raportin julkistustilaisuudessa.
Navarro puolustaa myös vireillä olevaa lakimuutosta, joka laskisi ammattilaiskuljettajien alkoholin raja-arvon 0,3 promillista jopa 0,1 promilleen.
– Ainoa turvallinen promille on nolla. Tarvitaan nollatoleranssi, hän toteaa.
93 kuollutta jo heinäkuussa – viranomaiset vetoavat kuskeihin
Heinäkuun alusta lähtien Espanjassa on kuollut liikenteessä jo 93 ihmistä. Kesän liikennekausi jatkuu yhä, ja edessä on kolme suurta liikenneviikonloppua: tuleva viikonloppu, elokuun puoliväli kansallisen juhlapäivän aikaan sekä elokuun lopun ja syyskuun alun paluuliikenne.
DGT muistuttaa, että lyhyet ajomatkat voivat olla petollisia, sillä niillä liikennesääntöjä noudatetaan usein huolimattomammin.
Valtionsyyttäjä: ”Meidän on puututtava riskiryhmään”
– Luvut ovat tyrmääviä. Meidän on toimittava kohderyhmää vastaan – miehiä, jotka ajavat päihteiden vaikutuksen alaisena arkena ja viikonloppuna. Tilanteesta ei saa tulla uusi normaali, liikennerikosasioista vastaava valtionsyyttäjä Mario Jesús Sanz Fernández-Vega tiivisti.
Lähde: El País
