Kuva: Shutterstock

Laiton pysäköintibisnes Málagan lentoasemalla – asiakkaiden autoja käytettiin luvatta

Joutomaalle pysäköityjä autoja palautettiin vahingoittuneina ja ylimääräisillä kilometreillä.

Málagan paikallispoliisi on paljastanut laittoman pysäköintiyrityksen, joka operoi ilman lupaa lentokentän läheisyydessä ja aiheutti lukuisia ongelmia asiakkailleen. Yrityksen nimi oli NisoPark, ja sen toiminta on herättänyt laajaa huomiota sen jälkeen, kun useat asiakkaat ilmoittivat autojensa vaurioista, ylimääräisistä kilometreistä ja jopa polttoaineen puutteesta.

Yritys ilman tiloja – autot jätettiin joutomaille

Yrityksellä ei ollut virallista toimipaikkaa, vaan autot pysäköitiin luvattomille alueille ja sorakentille. Asiakkaat varasivat palveluita verkon kautta ja luovuttivat ajoneuvonsa työntekijöille, mutta palautuksen yhteydessä moni havaitsi kolhuja, naarmuja ja jopa useiden kilometrien lisäyksiä mittarissa.

Tutkinta käynnistyi asiakkaiden valituksista

Tutkinta alkoi 7. elokuuta, kun poliisi sai hälytyksen lentokentän pysäköintialueelta. Asiakas kertoi, että hänen ajoneuvonsa oli palautettu vahingoittuneena, eikä yritys vastannut puheluihin. Poliisin selvitykset johtivat yrityksen verkkomainoksiin, joilla se houkutteli asiakkaita useilla pysäköintialustoilla.

Google-arvioissa yritys sai keskimäärin vain 1,8 tähteä. Useat asiakkaat kertoivat autojen olleen likaisia, hajonneita tai palautuneen tupakalta haisevina. Eräs asiakas raportoi auton olleen täynnä pölyä ja mudassa, ”kuin rallissa ajettu”. Toiset valittivat tuntien odottamisesta ajoneuvojensa palautuksen yhteydessä.

Poliisi löysi kymmeniä avaimia ja työkaluja

Poliisi tunnisti epäillyn elokuun lopussa lentokentän läheisyydessä. Mies oli liikkeellä autolla, jota käytti toimintansa tukikohtana. Tarkastuksessa hänen hallustaan löytyi 12 auton avainta sekä luovutuskuitteja, ja auton takakontista paljastui lisäksi 150 avainta, suuri pulttileikkuri ja mainosmateriaalia.

Epäilty puhalsi positiivisen tuloksen alkometritestissä ja sai rikemerkinnän rattijuopumuksesta. Poliisi vahvisti, että hän ei ollut minkään virallisen yrityksen palveluksessa, vaan toimi ”perheen nimissä” ilman lupia.

Asiakkaiden kertomukset paljastavat väärinkäytökset

Useat asiakkaat kuvasivat kokemuksiaan verkossa. Yhdessä tapauksessa auton mittariin oli ilmestynyt 17 ylimääräistä kilometriä, vaikka matkaa lentokentältä pysäköintialueelle oli vain kolme. Toisen asiakkaan auton etuosaan ilmestyi vihreitä naarmuja, ja palautettu ajoneuvo oli kauttaaltaan pölyn ja mudan peitossa. Eräs perhe kertoi joutuneensa odottamaan autoaan yli kaksi tuntia, kun taas toisessa tapauksessa autoa ei löydetty heti lainkaan.

Asia siirretty viranomaisille

Poliisi toi esiin, että yritys antoi asiakirjoissa vääriä osoitetietoja ja käytti AENA:n virallisia pysäköintialueita maksamatta siitä. Viranomaiset huomauttavat, että toiminta on ollut paitsi riskialtista asiakkaille, myös epäreilua kilpailua laillisia yrityksiä kohtaan.

Tapaus on siirretty kansallisen poliisin (Policía Nacional) sekä työhallinnon ja muiden asiaan liittyvien viranomaisten tutkittavaksi. Viranomaiset selvittävät parhaillaan toiminnan laajuutta ja sen mahdollisia oikeudellisia seuraamuksia.


Lähde: El Español

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti