Guardia Civilin partioalus.

Narcojen kelluvat huoltoasemat koettelevat oikeuslaitosta – syyttäjä vaatii kovempia rangaistuksia

“Petaquerot” eli huumekaupan kelluvat huoltoasemat koettelevat Espanjan oikeuslaitosta Cádizin maakunnassa.

Huumekartellien uusi logistiikkamuoto, niin sanottu petaqueo eli polttoaineen toimittaminen huumelautoille avomerellä, on noussut yhdeksi suurimmista viranomaisten haasteista Espanjan eteläosissa. Cádizin maakunnassa Guardia Civil on lisännyt operaatioita toimintaa vastaan, mutta oikeuslaitos kamppailee edelleen epäselvän lainsäädännön kanssa.

– Huelvasta Almeríaan saa polttoainetta mistä tahansa laiturista ja veneestä, nimettömänä esiintyvä entinen salakuljettaja kertoo.

Hänen mukaansa polttoaineen hinta on noussut rajusti: aiemmin 25 litran kanisterista maksettiin noin 100 euroa, nyt jopa 250–500 euroa. Guardia Civil raportoi, että pelkästään heinäkuussa Cádizin alueella takavarikoitiin 45 000 litraa polttoainetta ja 40 venettä.

Narcolanchojen uusi toimintamalli

Vuoden 2018 lakimuutoksen jälkeen, joka kielsi huumeita kuljettavan pikaveneiden eli narcolanchojen säilyttämisen maissa, alukset pysyttelevät avomerellä viikkoja tai jopa kuukausia. Tämä on luonut kysyntää petaquerolle, joka toimittaa veneille polttoaineen lisäksi ruokaa, vaatteita, työkaluja ja muita tarvikkeita. Yksi Guardia Civilin operaatio paljasti jopa hydraulisen nosturin, jolla laitteita voitiin huoltaa merellä.

Polttoaineen merkitys on kasvanut entisestään, kun huumekauppa on laajentunut hasiksesta kokaiiniin. Kokaiini, jonka kilohinta on laskenut supertuotannon myötä noin 13 000 euroon (verrattuna 35 000 euroon 2000-luvun alussa), on silti huomattavasti kannattavampaa kuin hasis. Tämä on lisännyt tarvetta nopeammille ja tehokkaammille aluksille, jotka vaativat korkealaatuista polttoainetta.

Oikeudelliset kiistat

Petaquerojen toimintaa pidettiin pitkään vain hallinnollisena rikkomuksena, josta seurasi sakko mutta ei vankeutta. Tilanne muuttui, kun Andalusian huumeiden vastainen syyttäjä Ana Villagómez alkoi soveltaa rikoslain artiklaa 568, joka koskee syttyvien aineiden hallussapitoa ja kuljetusta, ja joka mahdollistaa 4–8 vuoden vankeustuomiot. Tämä avasi viranomaisille tien viedä polttoainekauppiaita tutkintavankeuteen.

Huhtikuussa 2025 Cádizin maakuntatuomioistuin päätti, että petaqueo voidaan tulkita rikokseksi tämän lainkohdan perusteella. Kaikki tuomioistuimen jaostot eivät kuitenkaan ole noudattaneet linjausta, mikä on aiheuttanut epävarmuutta. Osa syytetyistä on päässyt vapaaksi, jos heidän tapauksensa on sattunut eri jaoston käsittelyyn.

Taloudellisesti tuottoisaa toimintaa

Yhden narcolanchan tankkaaminen voi vaatia 2 000–4 000 litraa polttoainetta, mikä maksaa vähintään 20 000 euroa. Guardia Civilin heinäkuussa paljastama ryhmä oli luonut kelluvan huoltoaseman, joka pystyi suoraan tankkaamaan narcolanchoja. Rikollisjoukon paras kuukausi tuotti 250 000 euroa.

Polttoaineen hankintaketju ulottuu tavallisista huoltoasemista avomerelle: köyhistä kaupunginosista värvätyt henkilöt ostavat kanistereita huoltoasemilta, usein öisin tai automaattiasemilta, ja kuljettavat ne eteenpäin. Mafia hoitaa jatkotoimitukset merelle pienemmillä veneillä, jotka eivät herätä huomiota.

Huoli väkivallan kasvusta

Viranomaiset varoittavat, että jos petaqueo jatkaa kasvuaan, yhä useampi nuori ajautuu rikollisuudesta huumekauppaan, mikä voi lisätä väkivaltaisia yhteenottoja alueella.

– Jos emme toimi nopeasti, tästä tulee ongelma joka räjähtää käsiin, Guardia Civilin edustaja kiteyttää.

Syyttäjä Villagómez ja useat asianajajat vaativat hallitukselta lakimuutosta, joka kriminalisoisi nimenomaisesti petaqueon, jotta oikeudelliset tulkintaerot postuisivat ja viranomaisten toimille saataisiin selkeä perusta.


Lisää aiheesta:

Kuuden tunnin takaa-ajo merellä – Guardia Civil takavarikoi 860 kiloa hasista

Ampumatilanne ja takaa-ajo aamulenkkeilijöiden keskellä – Guardia Civil esti huumelastin tankkauksen Tarifan rannalla


Lähde: El País

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti