
”Pet parenting” -ilmiö kasvaa Espanjassa: lemmikkeihin käytetään enemmän rahaa kuin koskaan
Lemmikeistä perheenjäseniä – espanjalaiset käyttävät nyt 28 % enemmän rahaa eläinten hoitoon.
Espanjassa lemmikeistä on tullut entistä useammalle täysivaltaisia perheenjäseniä, ja lemmikkieläinten tuotteiden ja palveluiden markkina kasvaa kovaa vauhtia. Niin sanottu pet parenting eli ”lemmikkivanhemmuus” on saanut aikaan uudenlaisen kulutuskulttuurin, jossa hankintoja ei ohjaa pelkkä käytännöllisyys, vaan myös arvot, tunne ja vastuullisuus.
– Emme enää pelkästään ruoki ja hoidamme lemmikkejä, vaan investoimme heidän hyvinvointiinsa samalla huolella kuin omaamme, Nina Woof -yrityksen markkinointijohtaja Andrea Núñez kuvailee.
Espanjassa elää yli 30 miljoonaa lemmikkiä: noin 9,3 miljoonaa koiraa, 5,8 miljoonaa kissaa ja lähes 8 miljoonaa akvaarioeläintä. Espanjan lemmikkituotteiden jakelijoiden yhdistyksen (AEDPAC) mukaan kulutus on kasvanut 28 prosenttia viidessä vuodessa, ja alan arvo on jo lähes 4 miljardia euroa.
Koiraan käytetään keskumäärin 165 euroa kuussa
Espanjalaisen Interempresasin Pet Parents -barometrin (2025) mukaan kotitaloudet, joissa on koira, käyttävät keskimäärin 66 euroa kuukaudessa koiran ruokaan. Kokonaismenot nousevat keskimäärin 165 euroon kuukaudessa eläintä kohden, kun mukaan lasketaan myös tarvikkeet, hoito, eläinlääkärikulut ja muut menot.
Kasvua vauhdittavat eettiset ja ekologiset arvot. PwC:n Global Consumer Insights -tutkimuksen mukaan 57 % kuluttajista suosii yrityksiä, joilla on selkeät eettiset periaatteet, ja 71 % on valmis maksamaan enemmän kestävistä tuotteista.
Tämä näkyy myös yritysten tarjonnassa: esimerkiksi Nina Woof valmistaa vegaanisia ja kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, kuten kaulapantoja, talutushihnoja ja hoitobalsameita. Jokaisesta tilauksesta istutetaan lisäksi yksi puu Tree Nation -järjestön kautta.
Alan asiantuntijoiden mukaan lemmikkien vastuullinen hoito ei ole enää trendi, vaan uusi kulttuurinen normi. Kun eläimet ovat osa perhettä, heille halutaan tarjota samaa laatua, mukavuutta ja hyvinvointia kuin ihmisille – ja se näkyy suoraan kulutuksessa.
Lähde: El Economista
