Kuva: Shutterstock

Tietojärjestelmä kaatui – kaikki Málagan junat viivästyneet

Kaikki Madridin ja Málagan junat viivästyivät Adifin tietojärjestelmän kaatumisen vuoksi.

Madridin ja Málagan välisessä junaliikenteessä on koettu huomattavia viivästyksiä torstaina, kun Adifin (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias) tietojärjestelmät kaatuivat. Vika vaikutti Madridin liikenteenohjauskeskukseen, joka hallinnoi kaikkia pääkaupungista lähteviä ja sinne saapuvia junia. Adifin mukaan varajärjestelmät toimivat asianmukaisesti ja junaliikennettä on alettu palauttaa vähitellen normaaliksi.

Häiriö aiheutti ongelmia myös muissa Adifin käyttämissä tietojärjestelmissä, joita hyödynnetään päivittäisissä toiminnoissa. Tämä heijastui matkustajaliikenteeseen erityisesti Madridin ja Andalusian välillä.

Renfe tiedotti, ettei yhtään junavuoroa jouduttu perumaan ja että häiriön vaikutus jäi rajalliseksi. Yhtiön mukaan liikenne normalisoitui jo klo 12.20 alkaen, ja viivästykset koskivat vain osaa junista, jotka joutuivat pysähtymään radalle. Keskimääräinen viive Andalusian suuntaan oli noin 40 minuuttia niissä junissa, joita häiriö koski.

Kilpailevista yhtiöistä Ouigo kertoi, että sen yhdeksän junaa eri puolilla Espanjaa kärsi häiriöistä, mikä vaikutti noin 3 000 matkustajaan. Yhtiö ei tarkentanut, kuinka moni heistä oli matkalla Málagan María Zambranon asemalle tai sieltä pois. Italialainen Iryo puolestaan ilmoitti, että vain yksi sen Málagan yhteys viivästyi, mutta ei antanut tarkkaa arviota viiveen kestosta.

Liikenneministerin mukaan ongelmia vielä vuosia

Häiriö osui samalle päivälle, jolloin liikenneministeri Óscar Puente esiintyi eduskunnassa selventääkseen Espanjan rautatiejärjestelmän tilaa ja viimeaikaisia katkoksia. Ministerin mukaan ongelmat jatkuvat todennäköisesti vielä ainakin kaksi vuotta, erityisesti nopean junaliikenteen linjoilla.

Puente korosti, että Espanjan junakalusto on pahasti vanhentunutta. Uusia lähijunia ei ole hankittu sitten vuoden 2008, eikä uusia nopeita tai kaukoliikenteen junia vuoden 2010 jälkeen. Hän mainitsi myös, että Avril-mallin junia on vähitellen kehitetty paremmiksi, mutta Avlo-linjan Madrid–Barcelona-junissa on ilmennyt teknisiä ongelmia, minkä vuoksi osa niistä on jouduttu poistamaan käytöstä.

Ministeri totesi hallituksen sitoutuneen tilanteen parantamiseen ja muistutti, että Espanja on jo tilannut 475 uutta junaa yhteensä 5,2 miljardin euron arvosta.


Lähde: Málaga Hoy

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti