Kuva: Shutterstock

Wizz Air suunnittelee uusia reittejä Espanjaan

Unkarilainen halpalentoyhtiö Wizz Air on ilmoittanut laajentavansa toimintaansa Espanjassa.

Halpalentoyhtiö Ryanair on vähentänyt reittejään useilla Espanjan lentoasemilla ja vetäytynyt kokonaan Jerezistä lentoasemamaksukiistan seurauksena. Unkarilainen Wizz Air suunnittelee tämän myötä uusia reittejä täyttääkseen markkinoille syntyneen tyhjiön.

Ryanairin päätös lopettaa lennot Jereziin aiheutti matkustajamäärien selkeän laskun alueella. Vain alkuvuonna 2025 Jerezin lentoasemalla oli lähes 60 000 matkustajaa vähemmän kuin vuotta aiemmin. Samaan aikaan muut Andalusian lentoasemat kasvoivat yhteensä yli kuusi prosenttia.

Uudet yhteydet kiinnostavat

Ryanairin vetäytyminen koski reittejä Jerezin lentoasemalta Barcelonaan, Palma de Mallorcaan ja Lontooseen. Tilanteeseen on reagoitu avaamalla uusia yhteyksiä muun muassa Jet2:n, Volotean ja Binterin toimesta. Jerezin lentoasema on pyrkinyt elvyttämään toimintaansa syyskaudelle suunnatuilla uusilla reiteillä sekä houkuttelemalla kasvuhakuisia lentoyhtiöitä.

Yksi kiinnostuneista toimijoista on Wizz Air, joka lentää jo useille espanjalaisille lentoasemille, kuten Alicanteen, Madridiin, Valenciaan ja hiljattain myös Málagaan. Yhtiö on vahvistanut suunnitelmansa laajentaa toimintaansa entisestään, erityisesti niillä kentillä, joilta Ryanair on vähentänyt tai lopettanut liikennöinnin.

Kasvua koko maan kattavaksi

Wizz Air on ilmoittanut avaavansa 40 uutta reittiä maaliskuuhun 2026 mennessä. Tällä hetkellä yhtiö tarjoaa 120 reittiä 15 eri maahan ja tavoittelee erityisesti Itä-Euroopan sekä Välimeren kohteisiin suuntautuvaa kasvua. Kohteisiin kuuluvat muun muassa Sofia, Budapest, Bukarest ja Varsova, mutta myös Rooma ja Milano.

Vuonna 2025 yhtiö ylsi Espanjassa 10 miljoonaan istuinpaikkaan ja kuljetti tammi–kesäkuun aikana yli 2,1 miljoonaa matkustajaa. Wizz Air on noussut kuudenneksi suurimmaksi toimijaksi Espanjan ja Euroopan välisessä lentoliikenteessä, 3,5 prosentin markkinaosuudella. Barcelonan El Prat toimii tärkeimpänä solmukohtana, ja kapasiteettia on lisätty myös Madridin Barajasin kentällä.

Kustannustehokkuus kasvun tukena

Wizz Airin liiketoimintamalli perustuu tehokkuuteen, alhaisiin toimintakustannuksiin ja digitalisaation hyödyntämiseen. Yhtiö suosii toissijaisia lentoasemia, joissa maksut ovat maltillisempia, ja operoi suhteellisen nuorella kalustolla – koneiden keski-ikä on noin 4,5 vuotta.

Lentäjät ja matkustamohenkilökunta työskentelevät tehokkaasti, lähellä säädeltyä vuosittaista tuntirajaa. Lipunmyynti tapahtuu suoraan yhtiön verkkosivuilla, ja lähes puolet yhtiön tuloista syntyy lisäpalveluista, kuten matkatavaramaksuista ja lennonaikaisista palveluista.

Katse uusiin kohteisiin

Wizz Airin strategiaan kuuluu myös yhteyksien avaaminen vähemmän tunnetuille kohteille. Näihin lukeutuvat muun muassa Tirana, Skopje, Craiova ja Gdansk – kaupunkeja, joita yhtiö markkinoi matkailijoille houkuttelevina ja kohtuuhintaisina vaihtoehtoina.
Vaikka yhtiö on hankkinut kalustoa, jolla voitaisiin lentää myös Atlantin yli, se ei toistaiseksi aio laajentaa toimintaansa pitkän matkan halpalentomarkkinoille, koska liikenne esimerkiksi New Yorkiin tai Latinalaiseen Amerikkaan ei olisi nykystrategian mukaan kannattavaa.

Lähde: Sur in English

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti