
Kuluttajajärjestö varoittaa: vanhoja sähkölaskuja peritään laittomasti
Endesa vaatii maksuja vanhentuneista sähkölaskuista – kuluttajajärjestö FACUA syyttää laittomasta toiminnasta.
Sähköyhtiö Endesa on jäänyt kiinni lähettämästä asiakkailleen sähkölaskuja, joiden maksuaika on lain mukaan jo vanhentunut. Kuluttajajärjestö FACUA on saanut asiasta useita valituksia eri puolilta Espanjaa. Tuorein tapaus koskee sevillalaista asiakasta, jota vaaditaan maksamaan 16 vanhaa laskua vuodelta 2023, joista kuuden maksuaika on jo umpeutunut yli vuosi sitten.
FACUA pitää Endesan toimintaa vakavana kuluttajan oikeuksien loukkauksena ja muistuttaa, että sähkölaskut vanhenevat 12 kuukaudessa. Yhtiön tulisi automaattisesti mitätöidä sellaiset laskut, jotka koskevat yli vuoden takaisia kulutusjaksoja. Espanjan lainsäädännön (Real Decreto 1955/2000, art. 105) mukaan sähköyhtiöllä on vain 12 kuukautta aikaa laskuttaa kulutus – tämän jälkeen asiakkaalla ei ole velvollisuutta maksaa.
FACUA kritisoi myös sitä, että Endesa rikkoi lakia viivästymällä vastauksessaan asiakkaan reklamaatioon: vastauksen saaminen kesti peräti 20 kuukautta, vaikka lain mukaan vastaus on annettava viiden arkipäivän kuluessa. Viivästyksestä olisi kuulunut maksaa asiakkaalle 30 euron korvaus.
Kuluttajalla oikeus vaatia korvauksia viivästyksistä
Järjestö kehottaa asiakkaita tekemään kuukausittain kirjallisen valituksen, jos laskuja ei ala kuulua, ja vaatimaan korvauksia viivästyksistä. Lisäksi FACUA muistuttaa, että mikäli vanhentumisaika ei ole ylittynyt, asiakas voi maksaa laskut erissä sen mukaan kuinka monta kuukautta niiden toimittamisessa on viivästytty.
FACUA kritisoi sähköyhtiöitä myös siitä, että ne syyttävät jakeluyhtiöitä viivästyksistä. Lain mukaan sähköyhtiöillä on kuitenkin velvollisuus toimittaa arvioitu lasku ja myöhemmin korjata se todellisen kulutuksen perusteella.
Lähde: Andalucía Información
