Espanjan edullisimmat ruokakaupat – voittaja saattaa yllättää!

Nykyään ruokaostosten tekeminen on entistä hankalampaa, sillä erilaisia ruokakauppoja on valtavasti – jokainen niistä houkuttelee asiakkaita tarjouksilla ja mainostaa itseään maan edullisimpana vaihtoehtona.

Tunnetuimpia ja vakiintuneimpia ruokakauppaketjuja ovat Mercadona, Consum ja Carrefour. Viime vuosina myös saksalaiset tulokkaat Lidl ja Aldi ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti hintatietoisien kuluttajien keskuudessa, jotka haluavat säästää rahaa. Ja aivan viime aikoina myös PrimePrix ja Sqrups ovat alkaneet haastaa perinteisiä ketjuja tarjoamalla vieläkin alhaisempia hintoja.

PrimePrix saapui Espanjaan vuonna 2022, ja vuonna 2023 se myi yhteensä yli 279 miljoonan euron arvosta vähittäistavaroita tyytyväisille asiakkailleen. Tämä oli 43 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022, mikä osoittaa, että kasvu on tällä hetkellä vahvassa vauhdissa.

Pystyykö PrimePrix lunastamaan lupauksensa?


Yrityksellä on nyt noin 230 myymälää ja yli 1 500 työntekijää eri puolilla Espanjaa. PrimePrixin toimitusjohtaja ja toinen perustaja Carlos Villar paljasti muutamia syitä siihen, miksi heidän myymälänsä menestyvät niin hyvin.

”Teemme yhteistyötä tuottajien ja valmistajien kanssa ympäri Eurooppaa. Keskitymme ainoastaan heidän ylijäämävarastoihinsa – tuotteisiin, joita tyhjennetään varastoista tai jotka ovat vaihtamassa brändiä tai pakkausta,” Villar kertoi.

Villarin mukaan tämä strategia on mahdollistanut jopa 70 prosentin alennukset elintarvikkeista, kosmetiikasta ja kodintuotteista.

Mutta markkinoilla on vielä nuorempi kilpailija, joka vakuuttaa kuluttajat siitä, että se on ehdottomasti oikea paikka tehdä ostoksia. Kyseessä on Sqrups. Kun se aloitti toimintansa vuonna 2023, sen myynti oli vaivaiset 15 miljoonaa euroa, mutta vuonna 2024 jo lähes 22 miljoonaa euroa – kasvua noin 45 prosenttia.

Sqrups on saanut paljon huomiota


Lisäksi Sqrups avasi hiljattain ovet 49. myymälälleen Madridissa, ja kyseessä oli sen 113. myymälä koko Espanjassa. Jos halutaan ymmärtää sen menestyksen taustaa ja miksi Aldi ja PrimePrix alkavat tuntea painetta, on hyvä huomata, että sen strategia on itse asiassa hyvin samanlainen kuin jälkimmäisellä.

Sqrups tarjoaa tuhansia perustuotteiden ylijäämäeriä erittäin alhaisin hinnoin. Siksi kuluttajat tuntevat sen usein nimellä ”outlet-supermarket”. Se antaa 30–80 prosentin alennuksia kaikista tuotteistaan.

Kuitenkin, kun tehtiin tarkempi analyysi sen selvittämiseksi, mikä supermarketti on oikeasti halvin, Aldi näytti kilpailijoille, että vähemmän puheita ja paremmat tarjoukset ovat se tie, jolla voitetaan.

Artikkelin kirjoittamisen helpottamiseksi käytettiin myös ChatGPT:tä, joka totesi:
”Uusille Espanjaan muuttaville Aldi tarjoaa tällä hetkellä parhaan vastineen rahalle päivittäistavaroissa. Seitsemän suurketjun välillä tehdyssä hintavertailussa, jossa tarkasteltiin kymmentä perustuotetta, Aldin ostoskori oli halvin – vain 17,70 euroa. Lidl ja Mercadona seurasivat tiiviisti perässä.”

Aldi, Lidl ja Mercadona pitävät halvimmat hinnat


”Vaikka PrimePrix ja Sqrups mainostavat itseään halpaketjuina, ne eivät silti päihittäneet tunnetuimpia nimiä tässä perustuotteiden vertailussa,” lisättiin. ”Jos olet muuttamassa Espanjaan tai vain vierailemassa, Aldi, Lidl ja Mercadona ovat parhaat vaihtoehdot edullisiin ja luotettaviin ruokaostoksiin – ilman alennuskortteja tai kikkailua.”

Lähde: euroweeklynews.com

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti