
Aurinkorannikon vilkkain junayhteys paranee – Adif remontoi Victoria Kentin tunnelin 2,8 miljoonalla eurolla
Málagan ja Fuengirolan välistä ratainfrastruktuuria uudistetaan isolla rahalla.
Adif on ilmoittanut 2,8 miljoonan euron investoinnista Málaga–Fuengirola-rautatieyhteyden parantamiseen. Hankkeessa keskitytään Málagan kaupungissa sijaitsevan Victoria Kentin tunnelin uudistaminen, jonka tarkoituksena on lisätä turvallisuutta, parantaa kapasiteettia ja pidentää rakenteen käyttöikää. Tunneli on keskeinen osa lähijunaliikennettä Aurinkorannikon suuntaan.
Työt toteutetaan kokonaisuudessaan tunnelin 1,9 kilometriä pitkällä maanalaisella osuudella. Uudistukseen sisältyy rautatiealustan täydellinen uusiminen, tunnelin kattolaatan vahvistaminen sekä vedenpoistojärjestelmän parannukset. Lisäksi tehdään saumojen tiivistyksiä ja rakenteiden puhdistuksia, uusitaan eristeitä ja pinnoitteita sekä lisätään grafiittisuojaus, joka ehkäisee ilkivaltaa ja pidentää pintojen käyttöikää.
Adifin mukaan työt suoritetaan yöaikaan niin sanotulla huoltoikkunalla, jotta junaliikenne voi jatkua normaalisti päivisin. Yhtiön mukaan hanke kuuluu sen laajempaan strategiaan edistää kestävää, tehokasta ja turvallista raideliikennettä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.
Parannuksia koko rannikon liikenteelle
Hanke on osa laajempaa parannusohjelmaa, joka koskee C-1-linjaa Malagasta Fuengirolaan. Linja on yksi Andalusian vilkkaimmin käytetyistä lähijunayhteyksistä, etenkin kesäkaudella, jolloin tuhannet asukkaat ja matkailijat liikkuvat junalla Málagan, Torremolinoksen, Benalmádenan ja Fuengirolan välillä.
Uudistus täydentää myös muita käynnissä olevia investointeja, kuten 2,8 kilometrin pituisen kaksoisraideosuuden rakentamista lentoaseman ja Campamento Benítezin välille. Sen valmistuttua kaksoisraide ulottuu 12,7 kilometrin matkalle María Zambranosta La Colinaan, lähes puolelle koko 30,5 kilometrin reitistä.
Laajempia hankkeita Málagan maakunnassa
Samanaikaisesti Adif jatkaa muita maakunnan ratainfrastruktuurin parannuksia. Näihin kuuluu kiskojen ja vaihteiden uusiminen Pizarran ja Aljaiman asemilla (linja C-2 Málaga–Bobadilla) sekä Bobadilla–Algeciras-linjan kattava modernisointi, johon sisältyvät kolmannen raiteen rakentaminen, sähköistys ja rahtiliikenteen sivuraiteiden pidentäminen.
Toimenpiteiden tavoitteena on vahvistaa Algecirasin sataman yhteyksiä Atlantin ja Välimeren käytäviin sekä vahvistaa Málagan asemaa Etelä-Espanjan keskeisenä raideliikenteen solmukohtana.
Lähde: Área Costa del Sol
