Kuva: Wikimedia commons

Málagan C2-lähijunalinja rikkoo matkustajaennätyksiä – mutta herättää myös kasvavaa kritiikkiä

Málagan C2-lähijunalinja rikkoo matkustajaennätyksiä – mutta herättää myös kasvavaa kritiikkiä

Málagan kaupungin ja Guadalhorcen laakson kuntien välinen C2-lähijunalinja on noussut ennätysten tasolle matkustajamäärissä – ja samalla myös valitusten määrässä. Vuonna 2024 linjalla matkusti ennätykselliset 975 500 matkustajaa, mikä on lähes 50 % enemmän kuin edellisvuonna (670 800 matkustajaa). Näin ylitettiin myös pandemiaa edeltävät luvut ensimmäistä kertaa.

Nousun taustalla ovat erityisesti kolme tekijää: valtion tukema maksuton kausilippu, väestönkasvu pienemmissä kunnissa, sekä liikenneruuhkat päätieverkossa, jotka tekevät junasta yhä houkuttelevamman vaihtoehdon.

1. Maksuton matkustaminen

Vuoden 2024 matkustajapiikkiä selittää ennen kaikkea valtion tarjoama ilmainen kausilippu säännöllisesti matkustaville. Kaikki vakiokäyttäjät ovat voineet matkustaa junalla veloituksetta – ainakin heinäkuuhun 2025 saakka, mikä tekee työ- ja koulumatkoista edullisempia kuin koskaan.

2. Väestönkasvu Málagan ulkopuolella

Pelkkä ilmainen matkustaminen ei kuitenkaan selitä ennätyksiä – taustalla on myös muuttoliike. Asuntojen hintojen noustessa Málagan kaupungissa, monet ovat siirtyneet edullisempiin naapurikuntiin, kuten Cártamaan, Pizarraan ja Áloraan.

Esimerkiksi Cártaman väkiluku on kasvanut 5 000 hengellä kymmenessä vuodessa, ja Pizarrassa joka kymmenes asukas on uusi. Monet muuttajista ovat nuoria perheitä tai työssäkäyviä, jotka eivät voi asua kaupungissa, mutta tarvitsevat silti päivittäisen yhteyden sinne – ja siihen C2-juna vastaa 40 minuutin yhteydellä Málagan keskustaan ja María Zambranon asemalle.

3. Liikenneruuhkat ruokkivat junan suosiota

Yksi suurimmista junan eduista on sen tarjoama vaihtoehto ruuhkaisille teille. A-357-moottoritie, joka yhdistää Guadalhorcen laakson Málagaan, kärsii jatkuvista ruuhkista etenkin ruuhka-aikoina. Tien parannustyöt ovat viivästyneet vuosia, mutta nyt Andalusian aluehallinto aikoo vihdoin käynnistää neljän kilometrin osuuden levennyksen Casapalman ja Cerralban välillä. Hanke on osa 52 miljoonan euron investointia.

Samalla on käynnissä myös kahden muun tieosuuden – Casapalma–Cerralba ja Cerralba–Zalea – parannussuunnitelmien laadinta.

Ruuhkat, rajallinen aikataulu ja kapasiteettipula

Vaikka junayhteys houkuttelee yhä useampia, järjestelmä ei ole pysynyt kasvun perässä. Ylikuormitetut vaunut, rajallinen vuorotiheys ja pysäköintiongelmat asemien läheisyydessä aiheuttavat kasvavaa tyytymättömyyttä. Yhä useammat matkustajat vaativat parannuksia aikatauluihin, kalustoon ja asemapalveluihin.

Lähde: surinenglish.com

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti