
Ryanair ottaa käyttöön 120 euron sakon lennolta myöhästyville matkustajille
Ryanair alkaa periä 120 euron maksun 1. toukokuuta 2025 alkaen matkustajilta, jotka eivät ehdi ajoissa lähtöportille ja haluavat varata uuden lennon.
Halpalentoyhtiö Ryanair ottaa toukokuun alussa käyttöön uuden myöhästymismaksun. Matkustajat, jotka eivät ehdi ajoissa lennolle, joutuvat maksamaan 120 euroa päästäkseen seuraavalle saatavilla olevalle lennolle.
Yhtiö perustelee päätöstä tarpeella säilyttää tiukka aikataulunsa ja varmistaa, että matkustajat ottavat lähtöportille saapumisen vakavasti.
– Jos et ole portilla ajoissa, pidätät muiden matkaa, muistuttaa Ryanairin toimitusjohtaja Michael O’Leary.
– Me tarvitsemme matkustajia kunnioittamaan aikatauluja — se ei ole neuvoteltavissa, hän jatkoi.
Kaikkia lentoja koskeva sääntö
Uusi sääntö kattaa kaikki Ryanairin lennot, sekä kotimaiset että kansainväliset, eikä poikkeuksia tehdä.
Myöhästyminen ei enää tarkoita pelkästään menetettyä lentoa, vaan se tuo mukanaan myös tuntuvan lisälaskun. Maksu veloitetaan, jos matkustaja haluaa uudelleenvarauksen seuraavalle saatavilla olevalle lennolle.
Viivästykset voivat lentoyhtiöille tarkoittaa paitsi tyytymättömiä asiakkaita myös merkittäviä taloudellisia tappioita. Ryanair, joka tunnetaan täsmällisyydestään, haluaa minimoida nämä riskit.
Miksi Ryanair tiukentaa käytäntöään juuri nyt
Yhtiön sisäpiiriläisten mukaan viime hetken saapumiset porteille ovat lisääntyneet viimeisen vuoden aikana. Tämä on aiheuttanut viivästyksiä ja häiriöitä, joita Ryanair pyrkii nyt ehkäisemään.
120 euron maksu on tarkoitettu kattamaan uudelleenjärjestelyistä aiheutuvat kustannukset, kuten menetetyt lähtöpaikat ja muuttuneet aikataulut.
Alan asiantuntijoiden mukaan Ryanairin toimenpide voi toimia esimerkkinä muillekin lentoyhtiöille, mikäli se osoittautuu toimivaksi ratkaisuksi.
Jakautuneet reaktiot matkustajien keskuudessa
Matkustajien suhtautuminen uuteen maksuun on vaihdellut. Osa pitää päätöstä oikeutettuna.
– Tiedät säännöt. Jos olet myöhässä, maksat, sanoo Marta López, myyntipäällikkö Valenciasta. Lópezin mielestä ei ole reilua viivästyttää koko lentoa sen vuoksi, ettei joku matkustajista osaa suunnitella aikatauluaan.
Toiset taas pitävät 120 euron maksua kohtuuttomana, erityisesti kun viiveet voivat johtua lentokentän turvatarkastuksista tai muista matkustajasta riippumattomista syistä.
– 120 euron sakko lentokoneesta myöhästymisen lisäksi tuntuu brutaalilta, toteaa Oliver James, yliopisto-opiskelija Lontoosta.
Matkailujärjestöt ovat varoittaneet, että sääntö voi erityisesti koetella perheitä, iäkkäitä matkustajia ja vähemmän kokeneita lentomatkustajia.
Aikataulun tarkistus entistä tärkeämpää
Ryanair tuskin tulee höllentämään uutta käytäntöään. Yhtiö on pitkään rakentanut toimintansa tiukkojen sääntöjen ja edullisten hintojen varaan.
Matkustajien kannattaakin jatkossa varmistaa huolellisesti portille saapumisaikansa — tai varautua maksamaan hinnan myöhästymisestä.
Lähde: euroweeklynews.com
