Erityisesti lasten lihominen huolestuttaa asiantuntijoita Espanjassa. Kuvituskuva: Shutterstock

Yli joka kolmas andalusialainen lapsi ylipainoinen – Lidl reagoi yllättävällä ratkaisulla

Liikalihavuus lisääntyy edelleen Andalusiassa – asiantuntijat varoittavat, että pelkkä liitännäissairauksien hoito ei riitä ilman liikalihavuuden torjuntaa.

Andalusiassa lihavuus on noussut merkittäväksi kansanterveydelliseksi haasteeksi. Viimeisimpien tietojen mukaan 36,1 % 6–9-vuotiaista lapsista kärsii ylipainosta tai lihavuudesta, mikä ylittää kansallisen keskiarvon. Aikuisväestössä tilanne on yhtä huolestuttava: 37 % andalusialaisista aikuisista on lihavia, mikä on huomattavasti enemmän kuin Espanjan muiden alueiden keskiarvo.

Asiantuntijat korostavat, että lihavuus ei ole pelkästään esteettinen ongelma; sillä on yhteys yli 230 muuhun sairauteen kuten tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin sekä useisiin syöpätyyppeihin. ECO 2025 -kongressissa Malagassa asiantuntijat painottivat, että lihavuuden tehokas hoito vaatii kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka yhdistää lääkehoidon, ravitsemusneuvonnan ja liikunnan.

Sosioekonomiset tekijät vaikuttavat merkittävästi lihavuuden esiintyvyyteen. Tutkimukset osoittavat, että matalammissa tuloluokissa elävien perheiden lapset ovat alttiimpia ylipainolle ja lihavuudelle. Esimerkiksi lähes puolet ylipainoisista lapsista tulee perheistä, joiden vuositulot ovat alle 18 000 euroa.

Lidl on vähentänyt lapsille suunnattua kuvastoa herkkujen yhteydessä.

Julkinen ja yksityinen sektori mukana talkoissa

Andalusian aluehallinto on käynnistänyt useita aloitteita tilanteen parantamiseksi. Näihin kuuluu muun muassa lasten lihavuuden ehkäisyyn tähtäävä kokonaisvaltainen suunnitelma, joka edistää terveellisiä elämäntapoja ja tarjoaa tukea perheille.

Yksityinen sektori on myös ryhtynyt toimiin; erityisesti Lidl on ottanut konkreettisia askeleita taistelussa lasten lihavuutta vastaan Andalusiassa ja koko Espanjassa. Yritys on poistanut piirroshahmot ja muut houkuttelevat lapsille suunnatut elementit niiden omien merkkituotteidensa pakkauksista, joiden ravintoarvot ovat heikot, esimerkiksi makeisista ja kekseistä. Lisäksi Lidl on sitoutunut lisäämään Nutri-Score-merkinnän kaikkiin tuotteisiinsa vuoteen 2026 mennessä ja kehittämään tuotevalikoimaansa vähentämällä sokeria ja suolaa sekä lisäämällä kasvipohjaisten vaihtoehtojen osuutta. Tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä vähintään viidennes Lidl-tuotteista olisi terveellisiä ja kasvipohjaisia.


Lähde: Andalucía Información & Cadena SER

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti