
Ruuhka ensiavussa: yli 24 000 hätäpuhelua Andalusian pääsiäisliikenteessä
Yli 5 000 potilasta sai akuuttihoitoa paikan päällä, ja lähes 500 tapauksessa kyse oli hengenvaarallisista tilanteista.
Andalusian julkisen terveydenhuollon palveluun (Servicio Andaluz de Salud, SAS) kuuluva 061-hätäpalvelu vastaanotti yhteensä 24 364 puhelua viikonlopun aikana perjantaista 11. huhtikuuta sunnuntaihin 13. huhtikuuta. Puheluiden seurauksena tarvittiin hoitoa 11 389 kertaa.
Kiireisten päivien aikana terveydenhuollon päivystysyksiköt lähetettiin 5 139 kertaa hoitamaan tilanteita paikan päällä. Yli 90 prosenttia potilaista (4 667) sai hoitoa SAS:n kriittisen hoidon yksiköiltä ja perusterveydenhuollon päivystyksistä. Loput 472 tapausta hoiti 061:n oma ensihoito, joka reagoi henkeä uhkaaviin hätätilanteisiin.
306 liikenneonnettomuutta, 3 helikopterihälytystä
Yksi kiireellisimmistä hoitotarpeista liittyi liikenneonnettomuuksiin. 061-hätäpuhelukeskukset käsittelivät 306 liikenneonnettomuuteen liittyvää hälytystä 11.–14. huhtikuuta. Andalusian alueittain tapaukset jakautuivat seuraavasti: Sevilla 86, Málaga 72, Cádiz 38, Granada 34, Almería 34, Huelva 15, Jaén 14 ja Córdoba 13.
Vakavimpia tilanteita hoidettiin 136 kenttäoperaatiolla, jotka liittyivät mm. törmäyksiin (38 tapausta), ulosajoihin (24), moottoripyörä- tai polkupyöräkaatumisiin (22) ja jalankulkijoiden onnettomuuksiin (19). Kolmessa tapauksessa käytettiin lääkintähelikoptereita.
Laaja ensihoitoverkosto
Andalusiassa toimii yhteensä 30 ensihoitoyksikköä, joissa työskentelee lääkäreitä, sairaanhoitajia ja ensihoitajia, ja jotka on varustettu tehohoitoon soveltuvilla ambulansseilla. Käytössä on lisäksi viisi helikopteria, jotka on varustettu kannettavilla ultraäänilaitteilla ja laitteilla potilaan tilan ja biomarkkerien mittaamiseen.
Apuna ovat myös seitsemän kevyempää koordinointiyksikköä (ECA), 12 kriittisen potilaan kuljetustiimiä, yksi perustason ensihoitoyksikkö ja yhdeksän logistiikkayksikköä suuronnettomuuksia varten.
Terveydenhuollon viranomaisten mukaan pääsiäisruuhkien aikana annettu hoito sujuu ongelmitta tehokkaan keskitetyn järjestelmän ja lisävahvistusten ansiosta sekä puhelinpalveluissa että kentällä.
Lähde: Andalucía Información
