
Suosittu vaateketju harkitsee Espanjassa isoa muutosta
Primark pohtii palvelua, jota asiakkaat ovat toivoneet jo pitkään.
Madridin keskustassa sijaitseva Gran Vían Primark-myymälä juhlii parhaillaan kymmenvuotista taivaltaan. Samalla kun ketju juhlistaa kivijalkaliikkeidensä menestystä, se tarkastelee tulevaisuuttaan uudenlaisesta näkökulmasta – etenkin Espanjassa, josta on vuosien varrella tullut yksi sen tärkeimmistä markkina-alueista.
Euro Weekly Newsin mukaan luvassa saattaa olla muutos, joka voisi viedä suositun vaateketjun ensi kertaa uusille urille, mutta päätöksiä ei ole vielä tehty.
Poikkeus vuosien linjaan
Primark on tunnettu matalasta hintatasostaan ja vilkkaista kivijalkamyymälöistään. Vuosien ajan se on pitäytynyt täysin fyysisessä myynnissä, pitäen kiinni mallista, jossa verkkokauppaa tai toimituksia ei ole tarjolla. Tämä lähestymistapa on mahdollistanut kustannustehokkaan liiketoiminnan ilman ylimääräisiä kuluja.
Nyt yritys kuitenkin selvittää mahdollisuutta ottaa käyttöön ”click & collect” -toimintamallia, jossa tuotteet varattaisiin verkossa ja noudettaisiin myymälästä. Palvelu ei vielä tarkoittaisi täyttä verkkokauppaa, mutta se olisi selkeä askel digimyynnin suuntaan – jos suunnitelmat etenevät.
Espanja potentiaalisena pilottialueena
Mahdollista muutosta on käsitelty erityisesti Espanjan yhteydessä, joka on Primarkin toiseksi suurin markkina-alue Ison-Britannian jälkeen. Madridin myymälän juhlatilaisuudessa yhtiön johto kertoi, että digitaalisia ratkaisuja selvitetään parhaillaan.
Isossa-Britanniassa ”click & collect” -palvelu on jo käytössä, ja Espanja voisi olla seuraava kokeilualusta. Mikäli malli todetaan toimivaksi, se saattaisi avata tietä laajemmallekin muutokselle Euroopassa. Toistaiseksi kyse on vasta selvityksestä.
Vaikka digitaalinen laajentuminen on harkinnassa, Primarkin lähiajan painopiste Espanjassa on kivijalkamyymälöiden uudistamisessa. Monet liikkeet ovat toimineet jo lähes 20 vuotta, ja yhtiö pyrkii päivittämään niitä vastaamaan nykykuluttajien odotuksia.
Uudistuksista tai uusista avauksista ei ole vielä tarkkoja tietoja, mutta ketju arvioi jatkuvasti myymäläverkostoaan ja asiakkaiden tarpeita. Jos suunnitelmat etenevät, espanjalaiset asiakkaat voisivat olla ensimmäiset Euroopassa, jotka pääsevät kokeilemaan uutta tapaa asioida Primarkissa.
Lähde: Euro Weekly News
