Instagramin avaaminen on tarjonnut kuningasperheelle viestintäkanavan, jota he itse hallitsevat. Kuva: Instagram (@casareal.es)

Instagram muutti kaiken – asiantuntija paljastaa, miten Espanjan kuninkaalliset voittivat kansan puolelleen

Instagram toi Espanjan kuninkaalliset lähemmäs kansaa – asiantuntija arvioi tilin vaikutusta ensimmäisen vuoden jälkeen.

Espanjan kuningashuoneen virallinen Instagram-tili täytti hiljattain yhden vuoden. Viestinnän ja esiintymistaidon asiantuntija Ana de Miguel López arvioi, että tämä yksittäinen muutos on merkittävä askel kohti modernimpaa, avoimempaa ja kansalaisille läheisempää instituutiota – erityisesti aikana, jolloin monarkioiden on uudistuttava säilyttääkseen merkityksensä.

– He olivat aiemmin sekoittaneet yksityisyyden epäluontevuuteen, toteaa López, joka toimii viestintätoimisto Papaya Comunicaciónin toimitusjohtajana. Hänen mukaansa sosiaalinen media, erityisesti Instagram, tarjoaa kuninkaallisille keinon esittää paitsi ohjelmaansa ja arvojaan, myös inhimillisyyttään – ilman perinteisten medioiden välikäsiä.

Läheisyyttä, ei lavastusta

Lópezin mukaan tilin suurin vahvuus on sen kyky välittää aidontuntuista sisältöä, joka puhuttelee monenikäisiä seuraajia. Erityisesti kriisitilanteissa kuten DANA-myrskyn aikana kuningas Felipe VI:n lämmin ja protokollista poikkeava suhtautuminen uhreihin sai kansan reagoimaan voimakkaasti: – Se oli hetki, joka yhdisti Espanjan tavalla, jota ei oltu nähty pitkään aikaan, hän sanoo. Kyse ei ollut lavastuksesta, vaan inhimillisyydestä.

Kuningasparin julkaisemat kuvat Valencian kriisialueelta välittivät aitoja tunteita. Kuva: Instagram (@casareal.es)

Normaaliksi muuttunut läsnäolo

Toinen tärkeä saavutus on Lópezin mukaan se, että kaikki kuningashuoneen jäsenet on vähitellen otettu mukaan tilin sisältöön, mikä tekee heidän esiintymisistään luonnollisia ja totuttuja. Tämä vähentää spekulaatioita ja kohuja, joita aiemmin herättivät esimerkiksi joidenkin perheenjäsenten poissaolot tai esiintymiset virallisissa tilaisuuksissa.

Myös itse otetut valokuvat kuten selfiet ovat osoittautuneet tehokkaiksi sisällöiksi: ne leviävät helpommin ja saavat yleisön samaistumaan. Kun kuninkaalliset esiintyvät epämuodollisesti, se vähentää etäisyyttä kansaan ja lisää vaikutelmaa aitoudesta.

Kanava ilman välikäsiä

Instagramin myötä kuningashuone on saanut käyttöönsä välineen, jossa se voi hallita omaa viestintäänsä ilman perinteisen median suodatusta. Lópezin mukaan tämä on vahvistanut heidän profiiliaan, etenkin nuorempien sukupolvien silmissä.
– He eivät ainoastaan näytä inhimillisemmältä, vaan myös toimeliaalta ja välttämättömältä osalta valtion arkea, hän sanoo.

Toukokuussa juhlittiin Infanta Sofían valmistujaisia Englannissa. Kuva: Instagram (@casareal.es)

Vielä askel eteenpäin?

López kehuu viestintästrategiaa tarkaksi ja ammattimaiseksi, mutta hän toivoo seuraavaksi vielä henkilökohtaisempaa otetta. Esimerkiksi Leonorin hyvästelyssä ennen Juan Sebastián de Elcano -laivaan siirtymistä olisi voinut julkaista viestin: ”Olemme ylpeitä uudesta vaiheestasi – allekirjoituksena vanhemmat”. Tällainen kosketus ei loukkaisi yksityisyyttä, mutta vahvistaisi mielikuvaa kuninkaallisista ennen kaikkea vanhempina.

Viesti kansalle: olemme mukana arjessanne

Ana de Miguel López summaa ensimmäisen vuoden Instagram-strategian onnistuneeksi ja uskoo, että tili on tehnyt kuningasperheestä näkyvämmän, inhimillisemmän ja läheisemmän.
– He ovat onnistuneet tulemaan koteihimme esimerkkinä yhtenäisestä, työteliäästä perheestä, jonka tavoitteena on viedä Espanjaa ylpeydellä eteenpäin, hän kiittää.


Lähde: Hola.com

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti