Buick Regal vuosilta 1973–1977 Calafellissa 31.5.2025. Kuva: Shutterstock

Klassikkoautot palaavat Espanjan teille – rekisteröinnit kolminkertaistuneet vuoden aikana

Espanjassa rekisteröidyn ja alkuperäispiirteensä säilyttäneen ajoneuvon voi nyt rekisteröidä 20,80 eurolla verkossa.

Klassikkoautojen määrä Espanjassa on noussut ennätyksellisesti sen jälkeen, kun uusi asetus helpotti ja nopeutti niiden rekisteröintiä. Liikennevirasto DGT:n (Direccion General de Tráfico) mukaan vuoden aikana historiallisiksi rekisteröityjen autojen ja moottoripyörien määrä on kasvanut 44 000:sta yli 150 000:een.

Aiemmin monimutkainen ja kallis prosessi johti siihen, että kymmeniä vuosia vanhat autot jäivät varastoihin, hylättiin tai päätyivät ulkomaille keräilijöille. Lokakuussa 2024 voimaan tullut säädös Reglamento de Vehículos Históricos muutti tilanteen: vähintään 30 vuotta vanhan, Espanjassa rekisteröidyn ja alkuperäispiirteensä säilyttäneen ajoneuvon voi nyt rekisteröidä historialliseksi verkossa 20,80 euron maksulla. Jos auto ei ole rekisterissä tai siltä puuttuu dokumentit, hyväksyntä edellyttää teknisen tarkastuksen ja todistuksen alkuperäisyydestä.

Historiallisten ajoneuvojen käyttöä rajoitetaan: niillä saa ajaa enintään 96 päivänä vuodessa, eikä niihin saa tehdä suuria muutoksia. DGT:n pääjohtaja Pere Navarro korostaa, että tavoitteena on säilyttää klassikkoautojen historia sähköautojen aikakauden alkaessa.

– Klassikoiden ympärille on syntynyt merkittävää taloudellista toimintaa, joka kattaa korjaamot, varaosat, näyttelyt, kokoontumiset ja matkailun, Navarro toteaa.

Harrastajien nousu ja taloudellinen merkitys

Espanjan klassikkoautojen harrastajia kokoava FEVA-järjestö (Federación Española de Vehículos Antiguos) edustaa 450 kerhoa ja yli 25 000 ihmistä. Puheenjohtaja Raúl Arandan mukaan kiinnostus ei rajoitu vanhempiin sukupolviin: nuoret hakevat malleja, joita heidän vanhempansa tai isovanhempansa ajoivat. Suosittuja ovat esimerkiksi Seat 124 -kerhot.

Aranda pitää käyttörajoitusta perusteltuna ja muistuttaa, että harrastajat ajavat yleensä 30–40 päivää vuodessa. Varaosien hinnat ja ajoneuvojen korkea kulutus rajoittavat käyttöä entisestään. Hän kehottaa ostajia varovaisuuteen ja asiantuntijoiden apuun turvautumiseen, sillä klassikkoauton hankinta voi muuten helposti muuttua pettymykseksi.

Tällä hetkellä Espanjassa on noin 92 000 historiallista henkilöautoa, 27 000 moottoripyörää, 10 000 kuorma-autoa, 7 500 mopoa, 7 400 pakettiautoa ja 313 linja-autoa. Luvut jäävät kuitenkin selvästi jälkeen muista Euroopan maista: Isossa-Britanniassa historiallisia ajoneuvoja on noin 1,5 miljoonaa, Saksassa 600 000 ja Ranskassa 400 000. Aranda huomauttaa, että verohelpotukset ovat muualla huomattavasti laajemmat, kun taas Espanjassa tuontiajoneuvoista maksetaan siirtovero, rekisteröintivero ja tarvittaessa myös arvonlisävero.

Museohanke yhä odottaa

Kokoontumiset ja näyttelyt ovat yleistyneet, mutta Espanjalta puuttuu yhä valtakunnallinen automuseo. Maassa on yksityisiä kokoelmia, mutta ei kattavaa julkista näyttelyä. Madridin Parque Móvil del Estado järjesti hiljattain näyttelyn 90-vuotisjuhliensa kunniaksi, jossa oli esillä muun muassa entisten pääministerien virka-autoja sekä Espanjan kuninkaiden käyttämiä ajoneuvoja. Näyttely toimi eräänlaisena mallina siitä, millainen kansallinen automuseo voisi tulevaisuudessa olla.


Lähde: El País

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti