
Ryanair lisää lentoja Málagaan – riita hallituksen kanssa kuumenee
Ryanair siirtää kapasiteettiaan: lisää paikkoja Málagaan ja Alicanteen, leikkauksia pohjoisessa ja Kanarialla.
Ryanair kasvattaa tarjontaansa Espanjassa talvikaudella 2025–2026, vaikka yhtiö on ilmoittanut leikkaavansa merkittävästi kapasiteettiaan useilla maan pohjoisosan ja Kanariansaarten lentokentillä. Kokonaisuudessaan tarjonta kasvaa 0,5 prosenttia, mikä vastaa noin 100 000 lisäpaikkaa lokakuun 2025 ja maaliskuun 2026 välillä.
Leikkaukset koskevat muun muassa Santiagoa, Vigoa, Tenerife Nortea, Santanderia, Zaragozaa, Asturiasia ja Vitoriaa, joista osa menettää jopa kymmeniä prosentteja kapasiteetistaan. Samalla kaksi Santiago de Compostelan lentokentältä poistettua konetta siirretään Malagaan ja Alicanteen, mikä vahvistaa yhtiön läsnäoloa Espanjan suurilla turistialueilla.
Kasvua Välimeren rannikolla
Málaga ja Alicante-Elche ovat talvikauden suurimmat voittajat. Alicantessa tarjonta kasvaa arviolta 10–14 prosenttia verrattuna edelliseen kauteen, yli 10 miljoonaan paikkaan. Malagassa odotetaan myös uusia reittejä ja lisävuoroja. Valencia kuuluu kasvaviin kohteisiin, kun taas Sevilla pysyy vakaalla tasolla.
Samaan aikaan Baleaareilla kapasiteettia vähennetään 6 prosenttia ja Kanariansaarilla yli 400 000 paikkaa. Myös Madridin Barajasin lentoasemalla (-3 %) ja Barcelonan El Pratissa (-5 %) tarjontaa leikataan.
Markkina-aseman säilyttäminen
Ryanair on edelleen Espanjan suurin lentoyhtiö: elokuun loppuun mennessä se on kuljettanut Aenan hallinnoimilla kentillä 46,7 miljoonaa matkustajaa. Toiseksi sijoittuu Vueling (33,2 miljoonaa), ja kolmanneksi Iberia-konserni (29,6 miljoonaa).
Ryanairin johto on toistuvasti kritisoinut Aenan lentokenttämaksuja, joita se pitää kilpailua rajoittavina. Yhtiön toimitusjohtaja Eddie Wilson on arvioinut, että kasvu Espanjassa hidastuu jatkossa, jos kustannustaso nousee suhteessa muihin maihin. Aenan puheenjohtaja Maurici Lucena puolestaan totesi, että Ryanair käyttää Espanjan lentoasemia, koska se on sille kannattavaa, mutta Aena ei suostu toimimaan lentoyhtiön pelinappulana.
Ryanairin ja Espanjan hallituksen välinen jännite jatkuu. Lokakuun alussa yhtiön hallituksen puheenjohtaja Michael O’Leary saapuu Madridiin keskustelemaan muun muassa alueellisten lentokenttien tukipolitiikasta sekä 107 miljoonan euron sakosta, jonka kuluttajaviranomainen määräsi käsimatkatavaramaksujen vuoksi.
Lisää aiheesta:
Wizz Air suunnittelee uusia reittejä Espanjaan
Vaihtoehto Málagan lennoille – Vueling tarjoaa lentoja 15 eurolla
Lähde: El Economista
