
Saksalainen pikamuotiketju kasvattaa suosiotaan – kilpailu Primarkin kanssa kiristyy
Pikamuotiketju KiK kasvattaa myymäläverkostoaan Espanjassa tavoitteenaan nousta edullisen muodin markkinoiden kärkisijalle.
Pikamuotiketju KiK on laajentanut toimintaansa nopeasti Espanjassa sitten ensimmäisen liikkeensä avaamisen Sevillassa kolme vuotta sitten. Nyt yhtiöllä on yli 100 myymälää, ja se on vakiinnuttanut asemansa erityisesti Andalusiassa, Madridin alueella sekä itärannikolla.
KiK:n nimi tulee saksankielisestä lauseesta Der Kunde ist König (”Asiakas on kuningas”). Yrityksen ydinlupaus on tarjota vaatteita päästä varpaisiin 30 eurolla. Valikoimaan kuuluu vaatteiden lisäksi myös sisustustuotteita, asusteita, leluja ja kosmetiikkaa edulliseen hintaan.
KiK perustettiin Saksassa yli 30 vuotta sitten Tengelmann-konsernin aloitteesta. Tällä hetkellä sillä on yli 2 600 liikettä kotimaassaan ja yhteensä 4 000 myymälää Manner-Euroopassa. Yhtiö suunnittelee laajentavansa edelleen ja tähtää vielä tuhanteen uuteen liikkeeseen.
Yritys työllistää noin 29 000 henkilöä ja sen vuotuinen liikevaihto on 2,4 miljardia euroa.
Kilpailu pikamuodin kentällä kiristyy
Yrityksen myymälät ovat yksikerroksisia ja kooltaan 500–1 000 neliömetriä. Niiden yhteydessä on yleensä pysäköintialue, mikä houkuttelee erityisesti autoilevia perheitä. KiK:n toimintamalli perustuu suurten tuotemäärien hankintaan edullisesti, minkä ansiosta hinnat pysyvät kuluttajalle matalina – sama strategia on tuttu myös kilpailijoilta kuten Primarkilta ja Pepcolta.
– Edulliset hintamme ovat erityisen suosittuja perheiden, nuorten vanhempien ja hintatietoisten asiakkaiden keskuudessa, yhtiö kertoo verkkosivuillaan.
Lähde: Olive Press
