Kuva: Shutterstock

EU puuttuu Espanjan linjaukseen käsimatkatavaroista – kiista lentoyhtiöiden hinnoista kuumenee

EU avasi rikkomusmenettelyn Espanjaa vastaan käsimatkatavarasakoista – uhkana oikeusprosessi.

Euroopan komissio on käynnistänyt rikkomusmenettelyn Espanjaa vastaan sen määrättyä 179 miljoonan euron sakot useille lentoyhtiöille, kuten Ryanairille, Vuelingille, EasyJetille, Norwegianille ja Volotealle. Espanjan kuluttajaviranomaiset olivat määränneet sakot yhtiöille siitä, että ne perivät lisämaksuja käsimatkatavarasta tai vierekkäisistä istumapaikoista erityistä tukea tarvitseville matkustajille ja heidän saattajilleen.

Komission mukaan Espanjan ilmailulaki saattaa rajoittaa lentoyhtiöiden oikeutta hinnoitella palvelunsa vapaasti, mikä olisi ristiriidassa EU:n sisämarkkinoita ja lentoliikennepalveluja koskevan lainsäädännön kanssa.

Komissio on lähettänyt Espanjan hallitukselle virallisen huomautuskirjeen, joka käynnistää kahden kuukauden mittaisen neuvottelujakson. Mikäli erimielisyyksiä ei ratkaista tänä aikana, komissio voi edetä asiassa seuraavaan vaiheeseen ja antaa asiasta virallisen lausunnon. Viime kädessä tapaus voidaan viedä Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) ratkaistavaksi.

Käsimatkatavara on maksuton, mutta hinnoittelun vapaus säilyy

Komissio muistutti, että unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan käsimatkatavaran tulee olla maksuton, mikäli se täyttää kohtuulliset koko-, paino- ja turvallisuusvaatimukset. Samalla EU kuitenkin katsoo, että lentoyhtiöillä on oltava vapaus määritellä erilaisia hintoja ja palvelupaketteja — myös erilaisten matkatavaravaihtoehtojen osalta.

Komission arvion mukaan Espanjan lainsäädäntö, joka kieltää lisämaksujen perimisen käsimatkatavarasta, ”rajoittaa yhtiöiden mahdollisuutta tarjota erilaisia hintatasoja” ja siten loukkaa vapaata hintojen muodostusta sisämarkkinoilla.

Espanjan hallitus puolustaa päätöstään

Kuluttaja-asioista vastaava ministeri Pablo Bustinduy on reagoinut jyrkästi komission toimiin ja kutsunut niitä “valitettaviksi”. Hänen mukaansa Bryssel “kääntää selkänsä eurooppalaisille kuluttajille” ja puuttuu perusteettomasti kansalliseen toimivaltaan.

Ministeriön lähteet ovat lisäksi korostaneet, ettei komissiolla ole toimivaltaa kumota Espanjan määräämiä sakkoja, vaan vain Euroopan unionin tuomioistuin voi arvioida niiden pätevyyden.

– Menettelyn käynnistyminen ei tarkoita, että sakot raukeaisivat, ministeriön lausunnossa todetaan.

Pitkä kiista taustalla

Kiista sai alkunsa jo tammikuussa 2024, kun Euroopan komissio aloitti alustavan tutkinnan saatuaan kanteluja Kansainväliseltä ilmakuljetusliitolta IATA:lta  (International Air Transport Association), Euroopan alueellisten lentoyhtiöiden yhdistykseltä (ERA) ja Airlines for Europe (A4E) -järjestöltä.

Useiden kuukausien tiedonvaihdon jälkeen EU:n kestävän liikenteen ja matkailun komissaari Apostolos Tzitzikostas totesi syyskuussa 2025, että asiassa on riittävä oikeudellinen perusta virallisen rikkomusmenettelyn avaamiselle.

Jos Espanja ei pysty perustelemaan toimiaan kahden kuukauden kuluessa, asia saattaa edetä EU-tuomioistuimeen — mikä voisi vaikuttaa koko Euroopan lentoyhtiöiden hinnoittelukäytäntöihin.


Lähde: Área Costa del Sol

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti