
33-vuotias ilman tutkintoa ja alkupääomaa – näin hän rakensi ruokaimperiumin Espanjaan
Casa Market Italia laajenee Andalusiaan – pakistanilaislähtöinen yrittäjä onnistui yhdistämään italialaisen makumaailman ja supermarketin saavutettavuuden.
Vain 33-vuotias Waseem Assad Kousar, Pakistanissa syntynyt ja Barcelonassa kasvanut yrittäjä, on noussut Espanjan merkittävimmäksi italialaisten elintarvikkeiden jälleenmyyjäksi. Hänen perustamansa Casa Market Italia -ketju toimii jo neljässä myymälässä Barcelonassa, avasi äskettäin uuden liikkeen Madridissa, ja seuraavaksi vuorossa ovat Valencia ja Málaga.
Waseem muutti Barcelonaan kuusivuotiaana äitinsä kanssa. Ennen sitä isä oli jo rakentanut elämän Espanjassa rakennusalan yrittäjänä. Kun vuoden 2008 talouskriisi kaatoi perheen yrityksen, Waseem otti 19-vuotiaana vastuun perheensä pienestä lähikaupasta Barcelonan goottilaiskorttelissa ja alkoi tuoda valikoimiin kansainvälisiä tuotteita erityisesti alueella asuvia englantilaisia ja amerikkalaisia opiskelijoita varten.
Italialaiset tuotteet veivät mukanaan
Käänne tapahtui, kun Waseem huomasi italialaisten elintarvikkeiden suosion. Hän vuokrasi pienen liikehuoneiston samalla kadulla ja perusti Market Merci -nimisen italialaisen ruokakaupan. Ensimmäinen päivä tuotti vain 160 euroa, ja isä varoitti ettei idea toimi. Waseem ei kuitenkaan luovuttanut; hän vaihtoi nimeksi Casa Market Italia ja alkoi lentää Italiaan etsimään tuotteita: pastaa, kastikkeita, juustoja, keksejä ja viinejä. Hän kehitti itse myös verkkokaupan, koska oli kiinnostunut ohjelmoinnista.
Nykyään ketju työllistää 36 henkeä, jakaa viikoittain tuotteita 600 neliön varastosta, ja myy yli 5 000 tuotetta fyysisissä myymälöissä sekä 2 000 verkossa. Vuonna 2024 liikevaihto oli 4,5 miljoonaa euroa, ja kuluvan vuoden tavoitteena on 7 miljoonaa. Asiakkaita palvellaan joka päivä klo 22 asti, mutta Kousar harkitsee sunnuntaiaukiolojen lopettamista työntekijöiden jaksamisen turvaamiseksi.

Supermarketin hinnat – erikoisliikkeen valikoima
Kousar ei opiskellut kauppatieteitä, vaan oppi kaiken käytännössä. Hän uskoo kurinalaisuuteen, päivittäiseen työhön ja fiksuun hinnoitteluun:
– Jos Italiassa jokin tuote maksaa kolme euroa ja herkkukaupassa yhdeksän, me myymme sen kuudella, hän toteaa.
Yritys on yhä perhevetoinen. Mukana on nyt myös Waseemin kolme veljeä, ja hän korostaa tiiminsä merkitystä:
– He edustavat uutta sukupolvea. Rakennamme yhdessä jotain vielä suurempaa, mutta säilytämme aitouden ja asiakaslähtöisyyden, Waseem lupaa.
Lähde: El País
