Kuva: Shutterstock

Málagan metro varoittaa: älä lankea tähän ansaan

Yllättävän arkinen tilanne voi paljastua huijaukseksi, joka kohdistuu suoraan matkustajiin.

Sosiaalisessa mediassa on viime aikoina havaittu huijauksia, joissa esiynnytään Málagan metrona. Näissä tapauksissa huijarit pyrkivät kalastelemaan henkilökohtaisia tietoja esiintymällä virallisina toimijoina. Málagan metro muistuttaa matkustajia varovaisuudesta erityisesti silloin, kun he jakavat henkilötietojaan verkossa.

Metro painottaa, ettei se koskaan pyydä laskutustietoja ennen matkalipun myöntämistä. Lisäksi lippujen ostaminen onnistuu turvallisesti myös metroasemien lippuautomaateista.

Matkustajia kehotetaan varmistamaan, että he asioivat aina metron virallisella verkkosivustolla tai sen sosiaalisen median profiileissa ennen minkään tietojen syöttämistä. Kaikki lipunostot tulisi tehdä joko Málagan metron tai alueellisen liikenteen yhteispalvelun (Consorcio de Transporte Metropolitano del Área de Málaga) hyväksymillä verkkosivuilla, jotta mahdollisilta huijauksilta vältytään.

Mahdollisissa kysymyksissä matkustajia kehotetaan ottamaan yhteyttä joko metron sosiaalisen median kanavien, verkkosivujen, sovelluksen tai chatbotin kautta. Vaihtoehtoisesti voi lähettää sähköpostia osoitteeseen tai soittaa numeroihin 900 707 072 tai 952 061 642.

Tietojenkalastelut yleistyneet Espanjassa

Internet-huijaukset ovat yleistyneet viime aikoina, ja viranomaiset varoittavat kansalaisia erityisesti tietojenkalasteluista. Guardia Civil on raportoinut tapauksista, joissa huijarit ovat esiintyneet tunnettujen brändien, kuten Sheinin, Carrefourin ja Lidlin, nimissä houkutellakseen uhreja jakamaan henkilö- ja pankkitietoja.

Näissä huijauksissa uhreille lähetetään sähköpostia, jossa tarjotaan lahjoja tai alennuksia ja ohjataan täyttämään lomake, jossa pyydetään henkilötietoja sekä maksutietoja. Tällä tavalla rikolliset voivat saada pääsyn uhrin pankkitilille.

Lähde: Málaga hoy

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti