
Selvästi esillä, silti moni yllättyy – näin Guardia Civilin tutkaratsiat toimivat
Moni ajaa ylinopeutta huomaamatta, että poliisiauto seisoo tien laidassa näkyvästi – tutkalaite tekee työnsä silti tarkasti.
Madridin lähistöllä sijaitsevan M-203-tien laidassa seisoo vihreä-valkoinen maasturi, jonka siniset vilkut erottuvat jo kaukaa. Auton sisällä Guardia Civilin (kansalliskaarti) liikennepoliisi valmistautuu iltapäivän tehtävään: tarkkailemaan ylinopeuksia. Vaikka tutka-auton näkyvyys on ilmeinen, jää se silti monelta huomaamatta – tai huomataan vasta liian myöhään.
– Meille sanotaan, että piiloudumme. Mutta eihän tätä isoa 2000-kiloista autoa voi olla näkemättä, toteaa yli 30 vuotta liikennevalvontaa tehnyt konstaapeli Laínez.
Tutkatyötä ei enää tehdä piilotellen. Guardia Civilin linjana on näkyä selvästi ja vähentää yllätyksellisyyttä: tavoitteena ei ole rangaista, vaan ehkäistä. Silti nopeus on edelleen yksi tärkeimmistä tieliikenteen kuolinsyistä Espanjassa. Vuonna 2024 se oli osasyynä 242 kuolemaan – 21 prosenttiin kaikista liikennekuolemista.
Tutka havaitsee – vaikka kuljettaja ei huomaisi
Tutka-auton rekisterikilpeen upotettu antenni mittaa kolmen pisteen nopeuksia noin 25 metrin etäisyydeltä. Jos tiellä on useampi ajoneuvo rinnakkain, laite ei laukaise kameraa epävarmuuden vuoksi.
– Järjestelmä on hyvin tarkka. Jos on epäselvyyksiä, kuvaa ei oteta, Laínez selittää.
Alle viidessä minuutissa autoilijoiden kännykät alkavat hälyttää: tutkapartion sijainti on bongattu sovelluksissa.
Kaksi kilometrin päässä olevaa kollegaa, agentit Calviño ja Jiménez Campos, pysäyttävät ylinopeutta ajavat kuljettajat ja kirjoittavat sakot heti.
– Haluamme, että rikkomus huomataan heti – ei vasta viikkojen päästä postissa, Jiménez Campos kertoo.
Monet kuljettajat ajattelevat, että nopeusvalvonta on lähinnä rahastuskeino tai että nopeusrajoitukset ovat liian tiukkoja.
– Tämä on hölynpölyä. Jos ajat 90 km/h, tarvitset 70 metriä pysähtymiseen – ja nopeuden kasvaessa matka kasvaa räjähdysmäisesti. Sitä ei moni tule ajatelleeksi, konstaapeli Eduardo Hernando toteaa.
Iltapäivän aikana tarkistetaan 375 ajoneuvoa – vain kahdeksalle kirjataan sakko. Sakot vaihtelevat 100 eurosta 300 euroon riippuen ylinopeuden määrästä – alle 140 km/h nopeuksista seuraa 100 euron rikesakko, kun taas suuremmat ylitykset voivat johtaa 300 euron sakkoon ja ajopisteiden menetykseen. Osa kuljettajista maksaa saamansa sakon saman tien paikan päällä pankkikortilla.
“Hyvä muistutus”
Yksi pysäytetyistä on 25-vuotias Paula Jiménez, joka oli matkalla kuntosalille.
– Näin poliisiauton, mutta vasta kun olin jo ohittanut sen, hän sanoo ja myöntää ajaneensa 146 km/h rajoituksen ollessa 100. Rangaistuksena on 300 euron sakko ja kahden ajopisteen menetys.
Kaikille pysäytetyille tehdään myös puhalluskoe.
– Tähän aikaan harva puhaltaa positiivisen. Useimmat ovat palaamassa töistä tai viemässä lapsia harrastuksiin, Calviño toteaa.
Osa kuljettajista ottaa sanktion tyynesti. “Hyvä, että muistutetaan”, sanoo yksi. Ainoastaan 26-vuotias José Ángel närkästyy 112 km/h nopeudesta annetusta sakosta. Hän väittää ettei tiennyt, että Espanjassa ohitustilanteessa ei enää vuosiin ole saanut ylittää nopeusrajoitusta edes hetkellisesti.
Ei yllätyksiä, vaan turvallisuutta
Vaikka tutka-auto sammutetaan päivän päätteeksi, sen kamera tuulilasissa saa silti monet varpailleen. Jotkut kuljettajat ajavat varmuuden vuoksi pitkään poliisiauton perässä.
– Jos ei huomaa näin näkyvästi tien varressa olevaa poliisiautoa, ei todennäköisesti seuraa liikennettä riittävästi, yksi päivän valvojista kiteyttää.
Lähde: El País
