
Ministeriltä miljardiuutinen Aurinkorannikolle: lentokenttä tuplaa kapasiteettinsa ja junat kulkevat 15 minuutin välein
Málagan lentoaseman laajennukseen yli 1,5 miljardia euroa – tavoite 36 miljoonaa matkustajaa vuodessa.
Espanjan liikenteen ja kestävän liikkumisen ministeri Óscar Puente ilmoitti torstaina Málagassa merkittävästä investointipaketista, joka mullistaa maakunnan liikenneinfrastruktuurin. Merkittävin panostus on yli 1,5 miljardia euron Málaga–Costa del Solin lentoaseman laajennus, jonka tavoitteena on nostaa vuosittainen matkustajamäärä 36 miljoonaan.
Puente esitteli suunnitelman Diario SUR:in järjestämässä tilaisuudessa ja korosti investointien laajuutta: lentoaseman lisäksi rahoitusta ohjataan A-7-tien parannuksiin, rannikkoradan (Tren Litoral) kehitykseen, paikallisjunaliikenteen laajentamiseen, Antequeran koeajoradan uudelleenaktivointiin ja Málagan sataman uuden laiturin rakentamiseen.
Lentoasemasta globaali solmukohta
Málagan lentoasema on Andalusian vilkkain ja koko Espanjan neljänneksi suurin. Vuonna 2024 sen kautta kulki lähes 25 miljoonaa matkustajaa ja 175 000 lentoa. Kasvupaineet ovat kiistattomat.
Aena aikoo laajentaa terminaalialuetta nykyisestä 80 000 neliömetristä 140 000:een. Samalla kaupalliset tilat kasvavat 41 prosenttia, ja kiitotiealueelle rakennetaan uusia rullausteitä lentoliikenteen sujuvoittamiseksi. Hanke sisältyy DORA III -ohjelmaan (2027–2031), jonka hyväksyntä on odotettavissa syyskuussa 2026. Ensimmäinen tekninen suunnittelulupa on määrä myöntää jo 29. heinäkuuta.
Uusi pohjoisreitti ja parannuksia A-7-tiellä
Laajennukseen sisältyy myös uusi pohjoisen puoleinen reitti A-7-tieltä lentoasemalle. Hanke sisältää uuden liikenneympyrän rakentamisen ja on ympäristövaikutuksiltaan jo hyväksytty. Budjetti on 42 miljoonaa euroa.
A-7-tielle on suunnitteilla yli 100 kilometrin parannuksia, erityisesti länsiosaan Torreguadiaroon asti. Tarkoituksena on kehittää vaihtoehtoreittejä ja yhteyksiä AP-7-tielle ilman että paikallisliikenteen sujuvuus kärsii. Muiden hankkeiden joukossa on melusuojauksia Esteponan ja Málagan välillä (16 miljoonaa euroa) sekä MA-20-moottoritien leventäminen, johon on varattu lähes 190 miljoonaa euroa.
Rannikkorata ja lähiliikenteen kehitys
Yksi odotetuimmista projekteista on rannikon junarata Algecirasin ja Nerjan välillä. Hanke on nyt siirtynyt toteutettavuustutkimusvaiheeseen. Paikallisjunien osalta valmisteilla on rataosuuden tuplaus lentoaseman ja Campamento Benítezin välillä, mikä mahdollistaa junien tiheämmän liikennöinnin.
Tavoitteena on lyhentää vuoroväliä 15 minuuttiin ja pidentää junia 100-metrisiksi, mikä lisäisi kapasiteettia jopa 60 prosenttia ruuhka-aikoina. Lisäksi modernisoidaan linjaa C-2 Áloraan asti.
Antequeraan ainutlaatuinen junien testirata
Puente kertoi myös aikovansa ottaa uudelleen käyttöön Antequeran rautatiekoeradat, joiden ansiosta Espanjasta tulisi Kiinan ohella ainoa maa maailmassa, jossa junien tyyppihyväksyntä voitaisiin suorittaa ennätysajassa.
Uusi laiturialue Málagan satamaan
Vuonna 2026 on tarkoitus käynnistää myös Málagan sataman uuden, 64 000 neliömetrin suuruisen laituri 8:n rakennus. Hanke mahdollistaa muun muassa maatalousraaka-aineiden ja uusien ajoneuvojen lastauksen ja purkamisen – ja vahvistaa Málagan asemaa Etelä-Euroopan logistiikkakeskuksena.
Historiallinen investointitaso
Vuonna 2024 Málagan maakuntaan on kohdistettu 211 miljoonan euron julkiset rakennushankkeet – enemmän kuin kertaakaan viimeisen vuosikymmenen aikana. Lisäksi 43 miljoonaa euroa on jaettu EU:n elpymisrahastosta ja 175 miljoonaa Málagan metron kehitykseen.
Syyskuussa kokoontuu jälleen Aurinkorannikon liikennefoorumi, jonka tavoitteena on koordinoida alueen suuria liikennehankkeita pitkällä tähtäimellä.
– Panostamme tulevaisuuteen, kuuntelemme kansalaisia ja rakennamme entistä saavutettavampaa, kilpailukykyisempää ja elinvoimaisempaa Málagaa, ministeri Puente tiivisti.
Lähde: Área Costa del Sol
