
Nike ja Adidas kilpailevat 13-vuotiaasta – miljoonabisnes Espanjan juniorifutiksessa
Jalkapallon lapsitähtien ympärillä pyörii armoton bisnes – jopa 9-vuotiaat päätyvät agenttien ja brändien talleihin.
David Moreno on 13-vuotias FC Barcelonan akatemian eli La Masian pelaaja, jota pidetään yhtenä Barçan lupaavimmista nuorista. Vasemmalla jalallaan palloa hallitseva keskikenttäpelaaja on jo herättänyt kiinnostusta maailman suurimpien urheilubrändien keskuudessa. Hiljattain pojasta tuli osapuoli kiistassa, jossa Nike ja Adidas kilpailivat hänen sponsoroinnistaan. Adidas teki Morenolle houkuttelevan tarjouksen, mutta Nike vastasi kilpailuun korottamalla ja säilytti hänet lopulta omissa riveissään. Tarjottujen summien kerrotaan olleen huomattavia.
Tapaus on esimerkki ilmiöstä, jossa juniorijalkapallo muuttuu yhä varhaisemmassa vaiheessa liiketoiminnaksi. Valmentajien mukaan agentit ja edustajat kilpailevat nykyään jopa benjamín-ikäisistä eli noin yhdeksänvuotiaista lapsista. Real Madridin junioreissa pelaava Hugo Fernández liittyi Jorge Mendesin Gestifute-yrityksen edustustalliin jo kymmenvuotiaana ja solmi sopimuksen Niken kanssa. Hänellä on yli 31 000 seuraajaa Instagramissa, ja häntä verrataan Luka Modrićiin.
Ilmiö ei ole uusi. Aiemmin “uudeksi Marceloksi” nimetty David de la Víbora nousi teini-ikäisenä suureen julkisuuteen, esiintyi mainoskampanjoissa ja sai suuren someyleisön. Hänen uransa ei kuitenkaan vastannut odotuksia, ja hän on sittemmin pelannut muun muassa Kings Leaguessa.
– Media on osa järjestelmää, agentit käyttävät valtaa ja nuorista rakennetaan brändejä ennen kuin he ovat edes aikuisia, eräs valmentaja kuvailee.
Skoutit ja agentit kertovat, että pelaajien rekrytointi tapahtuu yhä aikaisemmin kovenevan kilpailun vuoksi. Erään pelaajatarkkailijan mukaan tavoitteena on rakentaa luottamussuhde vanhempiin. Hänen mukaansa vanhempien rooli on ratkaiseva.
– Jos emme lähesty heitä, joku muu tekee sen, hän kiteyttää.
Osa perheistä vaihtaa agenttia joka vuosi
Vanhemmat tunnistetaan järjestelmän keskeiseksi osaksi. Useat hakevat lapsilleen useita edustuksia vertaillakseen tarjouksia – toiset lupaavat rahallista tukea, toiset yhteyksiä brändeihin tai urheiluvälineitä. Joidenkin perheiden tiedetään vaihtaneen agenttia joka vuosi, sillä alle 16-vuotiaiden sopimukset eivät ole sitovia.
– Monet perheet ajattelevat lyhyellä tähtäimellä, eivätkä aina lapsen pitkän aikavälin etua, junioripelaajan isä kertoo.
Markkinalla on myös aggressiivisia toimijoita. Brasilialaistaustainen agentuuri on esimerkiksi tarjonnut perheille allekirjoituksesta 3 000 euroa. Joissain tapauksissa se on tuonut pelaajia FC Barcelonan riveihin. Tapaus muistuttaa Lamine Yamalin siirtoa Jorge Mendesin edustukseen, vaikka hän oli aiemmin Ivan de la Peñan asiakkaana.
Kun pelaaja saavuttaa 16 vuoden iän, niin sanotut tiburones eli futiksen haikalat tulevat mukaan: isot toimistot, joilla on merkittäviä taloudellisia resursseja ovat valmiina kaappaamaan lupaavimmat nuoret. Ilmiön vaikutukset ulottuvat koko juniorijalkapallon kenttään.
– Turnaukset, kuten La Liga Promises tai Arnedon perinteinen junioriturnaus, ovat nykyään agenttien metsästysmaita, eräs vanhempi kuvailee.
Lähde: La Vanguardia
