Air China harkitsee Málagan lentokenttää reittinä Latinalaiseen Amerikkaan

Viranomaiset ovat kertoneet yhtiön uudesta strategiasta lentää kohteisiin, kuten Brasiliaan ja Kuubaan, Euroopan kautta nykyisen Yhdysvaltojen sijaan.

Aasialainen lentoyhtiöjätti Air China on ilmaissut kiinnostuksensa Málagan lentokenttää kohtaan paitsi ensimmäisenä matkustajayhteytenä yhtiön ja Andalusian välillä, myös Latinalaisen Amerikan välilasku- ja porttikohteena. Aikomuksesta kerrottiin 8. huhtikuuta Málagassa pidetyillä Routes Europe -messuilla, joissa Andalusian matkailuministeri Arturo Bernal tapasi kiinalaisen delegaation keskustellakseen yhteyksistä muun muassa Brasiliaan ja Kuubaan. Hankkeen myötä Euroopasta tulisi Air Chinan uusi siirtopiste Yhdysvaltojen sijaan.

Suunnitelma tarkoittaisi, että Málagan lentokenttä voisi näytellä avainroolia Madridin tukemisessa Latinalaisen Amerikan liikenteessä, jonka odotetaan kasvavan 265 000 matkustajalla. Tämä kulkuyhteyksien kasvu kulkisi rinnakkain liiketoimintasuhteiden vahvistumisen kanssa kiinalaisten yritysten kanssa. Tällä hetkellä Costa del Solin porttina tunnettu lentokenttä tarjoaa säännöllisiä yhteyksiä 148 kohteeseen ympäri maailmaa, ja kesällä määrä nousee 160 kohteeseen. Lentokenttä on pärjännyt hyvin hallitessaan suurta matkustajamäärää.

Suunnitelma, joka on vielä hyvin alkuvaiheessa, on, että Málaga toimisi keskuksena, joka yhdistäisi Air Chinan Aasiassa sijaitsevat tukikohdat Brasiliaan ja Latinalaiseen Amerikkaan. ”Yhtiöllä on paljon lentoja Madridiin ja Barcelonaan, ja he etsivät uusia vaihtoehtoja täydentämään niitä”, kertoi Bernal ja lisäsi, että toinen tapaaminen, tällä kertaa Kiinassa, on suunnitteilla toukokuussa.

Bernal totesi, että suunnitelmana on, että Málagan lentokenttä hoitaisi sekä ”matkustaja- että rahtilentoja”. ”He etsivät lentoasemia, joilla on kansainvälinen jakelurakenne, kuten Barajasin tai El Pratin kentillä. Málaga – Manner-Espanjan kolmanneksi vilkkain lentokenttä näiden kahden jälkeen – on alkanut saavuttaa tämän aseman kasvavan kansainvälisten reittien ja Euroopan ulkopuolisten yhteyksien määrän ansiosta,” kertoi alueellinen ministeri.

Air China odottaa, että Madridia ja Barcelonaa täydentävä lentokenttä kykenee myös hoitamaan rahtilentoja, mikä keventäisi Madridin kuormitusta. Lisäksi Málagan lentokenttä tarjoaa etuna mahdollisuuden toimia 24 tuntia vuorokaudessa, seitsemänä päivänä viikossa – mikä on ainutlaatuinen piirre Andalusiassa.

Muut lentoyhtiösuunnitelmat


Air China ei ole ainoa yhtiö, jonka kanssa Andalucía rakentaa yhteyksiä Routes Europe -messuilla. Kolmen messupäivän aikana on sovittu yli 30 tapaamista eri kansainvälisten yhtiöiden ja lentokenttäoperaattoreiden kanssa. Tiistain tapaamisiin osallistuneiden joukossa olivat muun muassa Vueling ja American Airlines. Bernalin mukaan kaikki osallistuvat yhtiöt ”edustavat merkittävää osaa Andalusian strategisesta tavoitteesta: Euroopan kotimaanmarkkinat, Yhdysvaltojen, Meksikon ja Kanadan ulkomaanmarkkinat sekä toisaalta Kiinan ja Aasian ja Tyynenmeren alueen markkinat”.

Routes Europe -messujen tavoitteena on lisätä alueen valmiuksia avata uusia reittejä, vastata kansainväliseen kysyntään ja vahvistaa Andalusian asemaa johtavana alueena lentoyhteyksissä ja matkailutarjonnassa yleisesti. Vuonna 2024 Andalusian hotellit kirjauttivat yli 355 062 kiinalaismatkustajien yöpymistä, mikä on 87 %:n kasvu, kun taas yhdysvaltalaisten vierailijoiden yöpymiset ylittivät 1,7 miljoonaa, mikä tarkoittaa 16 %:n kasvua verrattuna vuoteen 2023.

Lähde: www.surinenglish.com

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti