Espanjan korkein oikeus (Tribunal Supremo). Kuva: Shutterstock

Ennakkopäätös Espanjan korkeimmalta oikeudelta: näin voit saada menetetyt rahat takaisin

Pankkien on korvattava tietojenkalastelulla huijatut rahat – päätös vahvistaa kuluttajansuojaa Espanjassa.

Espanjan korkein oikeus (Tribunal Supremo) on antanut historiallisen päätöksen, jonka mukaan pankkien on palautettava asiakkaalle phishing-huijauksen eli tietojenkalasten avulla viedyt rahat – elleivät ne pysty todistamaan, että asiakas on toiminut törkeän huolimattomasti.

Päätös koskee tapausta, jossa asiakkaalta vietiin yli 83 000 euroa hänen tietämättään ilman, että hän olisi toiminut vastuuttomasti. Oikeuden mukaan maksu joka on tehty vilpin seurauksena ei ole laillisesti hyväksytty, ja siksi pankin on palautettava varat. Kuluttajajärjestö OCU on kiittänyt tuomiota ja kutsuu sitä merkittäväksi voitoksi kuluttajille.

Päätöksen mukaan vastuu digitaalisessa maksuliikenteessä on käytännössä pankilla, joka voi vapautua korvausvelvollisuudesta vain, jos se pystyy osoittamaan, että maksu on tapahtunut teknisesti oikein, asiakas on ollut siitä tietoinen ja on toiminut tahallisesti tai vakavan huolimattomasti.

Lisäksi korkein oikeus korostaa, että pankeilla on velvollisuus ylläpitää tehokkaita järjestelmiä epäilyttävien tai riskialttiiden tapahtumien havaitsemiseksi ja estämiseksi. Pelkkä asiakkaan syyttäminen ei riitä: pankkien on otettava vastuuta myös omista teknisistä ja valvonnallisista toimistaan.

Päätös vahvistaa kuluttajansuojaa Espanjassa ja asettaa selvät rajat pankkien vastuulle yhä yleisemmiksi käyvissä verkkorikoksissa.


Lähde: Andalucía Información

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti