Kuva: Den Rozhnovsky/Shutterstock

Espanja ottaa käyttöön älymoottoritien: nopeusrajoitus voi nousta 150 km/h

Espanja on aloittanut kokeilun, jossa nopeusrajoitus voi nousta 150 kilometriin tunnissa tekoälypohjaisen järjestelmän avulla. Pilottihanke käynnistyi Kataloniassa huhtikuussa 2025.

Espanjan liikenneviranomainen Dirección General de Tráfico (DGT) on ottanut käyttöön uudenlaisen älyliikennejärjestelmän AP-7-moottoritiellä Kataloniassa. Järjestelmä säätää nopeusrajoituksia reaaliaikaisesti muun muassa sääolosuhteiden, liikennemäärien ja vuorokaudenajan perusteella. Ihanteellisissa olosuhteissa rajoitus voi nousta 150 kilometriin tunnissa.

Dynaaminen rajoitus vaihtuu tilanteen mukaan

Uudistus koskee noin 145 kilometrin pituista tieosuutta Maçanet de la Selvasta El Vendrelliin. Tavallinen nopeusrajoitus AP-7:llä on 120 km/h, mutta pilottihankkeen myötä käyttöön on otettu dynaaminen rajoitus, joka mukautuu olosuhteisiin.

Tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta nykyaikaisella teknologialla. Nopeusrajoitusta säädellään tekoälyn avulla, joka hyödyntää reaaliaikaista dataa, kuten säätietoja ja liikennevirtoja.

Mikäli sää on selkeä, liikennettä on vähän ja ajankohta ei osu ruuhka-aikaan, järjestelmä sallii jopa 150 kilometrin tuntinopeuden. Toisaalta huonon sään tai vilkkaan liikenteen aikana rajoitus voi laskea merkittävästi turvallisuuden varmistamiseksi.

Ensimmäinen laatuaan Espanjassa

Vaikka muuttuvat nopeusrajoitukset ovat jo pitkään olleet käytössä esimerkiksi Ison-Britannian älyteillä, tämä on ensimmäinen kerta, kun vastaavaa teknologiaa sovelletaan laajamittaisesti Espanjassa. DGT:n mukaan hanke on osa laajempaa strategiaa, jonka tarkoituksena on kehittää maan tieverkostoa entistä turvallisemmaksi, tehokkaammaksi ja kestävämmäksi hyödyntämällä älykkäitä liikennejärjestelmiä.

Laajennus odotettavissa tulevina vuosina

Vuoden 2025 aikana järjestelmää testataan ja arvioidaan, ja onnistuneen pilotin myötä DGT suunnittelee laajentavansa älyliikenteen ratkaisuja muillekin Espanjan moottoriteille. Tulevaisuudessa dynaamiset nopeusrajoitukset voivat muodostua osaksi arkea yhä useammalla tieosuudella.

Lähde: euroweeklynews.com

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti