Kuva: Canva

Kaikki liukuportaat poissa käytöstä Málagan lentoaseman juna-asemalla

Tilanne on jatkunut viikkoja ja kuormittaa aseman kahta hissiä, jotka palvelevat suurta matkustajavirtaa.

Málagan lentoaseman lähijuna-asemalla on vallinnut poikkeuksellinen tilanne, kun kaikki neljä liukuporrasta ovat olleet poissa käytöstä jo useiden viikkojen ajan. Asema sijaitsee terminaalissa, jossa liikkuu runsaasti matkustajia matkatavaroineen. Tilanne on herättänyt turhautumista sekä matkustajien että aseman työntekijöiden keskuudessa.

Liukuporrasvika jatkunut viikkoja

Liukuportaiden toimimattomuus vaikeuttaa liikkumista erityisesti ruuhka-aikoina, kuten pääsiäisen lomasesongin aikaan. Käytössä on vain kaksi hissiä – yksi kummallakin laiturilla – mikä aiheuttaa jonoja ja hitautta, kun suuret matkustajamäärät pyrkivät siirtymään junien ja terminaalin välillä.

Toiset matkustajat ovat kuvanneet tilannetta häpeälliseksi, erityisesti juhlapyhien aikaan.

Ne ovat olleet pois käytöstä viikkoja, ehkä kuukausia. Kummallakin laiturilla on vain yksi hissi. Junat ovat tupaten täynnä – voit kuvitella, millainen kaaos siitä syntyy, kertoo lentoasemalla työskentelevä henkilö, joka käyttää päivittäin lähijunaa työmatkoillaan.

Renfe: Tekninen vika viivästyttää korjausta

Renfe on vahvistanut liukuportaiden olevan poissa käytöstä teknisen vian vuoksi.

Renfen mukaan korjaustöitä tehdään parhaillaan yhteistyössä huoltoyhtiön kanssa. Vaihtoehtoisina kulkureitteinä matkustajat voivat käyttää toiminnassa olevaa kahta hissiä. Yhtiö ilmoittaa häiriöstä omien viestintäkanaviensa kautta.

”Korealainen porras” jälleen muistissa

Tilanne tuo mieleen aiemman tapauksen, joka sai matkustajien keskuudessa lempinimen ”korealainen porras”. Nimi viittaa lentoaseman liukuportaisiin, jotka olivat epäkunnossa peräti puolen vuoden ajan – ja on tällä hetkellä jälleen käyttökiellossa.

Nimityksen keksi torremolinolainen Francisco Moya, joka käyttää junaa päivittäin työmatkoillaan Málagan keskustaan. Hän otti liukuportaiden pitkäaikaisesta viasta yhteyttä virallista reittiä pitkin Renfeen ja sai vastaukseksi, että huoltoyhtiö Schindler odotti tarvittavan varaosan saapumista Koreasta, minkä vuoksi korjaus viivästyi huomattavasti. Tästä viestinnästä syntyi leikkisä mutta kriittinen nimitys ”korealainen porras”, joka levisi matkustajien keskuudessa.

Vika havaittiin 20. elokuuta 2023, mutta osa saapui Málagaan vasta helmikuun alussa 2024. Tämän jälkeen korjaustyöt kestivät kaksi viikkoa teknisten ja turvallisuusmääräysten vuoksi. Nyt samaiset liukuportaat ovat jälleen pysähdyksissä.

Lähde: diariosur.es

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti