Sevillan Santa Justan rautatieasema on Espanjan kolmanneksi vilkkain asema, ja se palvelee yli 8 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Kuva: Shutterstock

Kuparivarkaat pysäyttivät Andalusian suurnopeusjunat – Espanjan junaliikenne kriisissä

Yli 10 000 matkustajaa ongelmissa – kaaos pysäytti 30 Sevillan ja Madridin välistä junaa.

Espanjan liikenneministeri Óscar Puente on joutunut jälleen myrskyn silmään, kun maan nopeiden junayhteyksien viimeisin kriisi vaikutti yli 10 000 matkustajaan ja pysäytti 30 Sevillan ja Madridin väliä kulkevaa junaa. Kyseessä oli jo kahdeksas vakava junaliikenteen häiriö ministerin 18 kuukautta kestäneellä kaudella. Puente on nimittänyt varkautta vakavaksi sabotaasiksi.

Kaaos sai alkunsa sunnuntaina Toledon alueella tapahtuneesta kuparikaapelivarkaudesta, joka hidasti liikennettä Madrid–Sevilla-radalla. Tilanne paheni, kun italialaisen Iryo-operaattorin juna kärsi ongelmista sähkölinjojen yläjohdoissa (katenaarit). Ministeri Puente viittasi julkisesti Iryon vastuuseen, mutta yhtiö kiisti väitteen ja totesi junan olleen pysähdyksissä jo ennen jännitehäiriötä.

Kaikki junatyypit kärsineet

Kaaokset eivät ole rajoittuneet vain pitkän matkan junaliikenteeseen. Myös lähijunat (Cercanías) ja alueelliset yhteydet, erityisesti Madridissa ja Kataloniassa, ovat kokeneet jatkuvia ongelmia. Esimerkiksi Madridin lähiliikenteessä kirjattiin yli 1 000 häiriötä vuonna 2024, mikä on 40 % enemmän kuin edellisvuonna. Myös Barcelonan Rodalies-verkossa ongelmat ovat niin yleisiä, että Katalonian hallitus tilasi oman riippumattoman auditoinnin ongelmien selvittämiseksi.

Puente on puhunut sabotaasista aiemminkin, muun muassa Katalonian toistuvien kuparivarkauksien yhteydessä. Poliisi on kuitenkin todennut kyseessä olevan rikollisten tekemiä anastuksia eikä järjestelmällistä sabotointia. Poliittinen paine on kova: esimerkiksi viime vuoden kesällä Espanjan parlamentti äänesti Puentea vastaan Rodalies-verkoston ongelmien vuoksi.

Uusi kalusto ja asemahankkeetkin takkuavat

Ministerin ongelmat eivät pääty teknisiin vikoihin. Renfen uusi huippuluokan nopeajunakalusto, Talgo Avril, aiheutti lisää harmaita hiuksia. Junat toimitettiin yli kaksi vuotta myöhässä ja ne kärsivät alkuvaiheessa jopa 500 häiriöstä, mikä laski Renfen palvelun täsmällisyyden selvästi alle aiempien vuosien tason. Lisäksi Madridin Chamartín-aseman laajennustyöt ovat aiheuttaneet ruuhkia ja sekaannusta tuhansille matkustajille.

Vuoden dramaattisimpiin hetkiin kuului myös Renfen vetojunan irtoaminen tunnelissa Madridin Chamartínin ja Atochan välillä. Ilman matkustajia ollut vaunu kulki hallitsemattomasti useita kilometrejä ennen suistumista raiteilta, ja tapaus keskeytti liikenteen tuhansilta matkustajilta.

Hallituksen haasteet kasvavat

Ministeri Puente on jo vaihtanut Adifin ja Renfen johtajat, arvostellut junavalmistaja Talgoa ja joutunut puolustelemaan yhä pahenevaa junakaaosta niin eduskunnassa kuin kansalaisten silmissä. Espanjan nopea junaverkko on ollut pitkään Euroopan malliesimerkki, mutta viimeaikaiset kriisit ovat alkaneet nakertaa sen mainetta ja matkustajien luottamusta.


Lähde: El Mundo

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti