Kuva: Shutterstock

Luulitko huijaavasi nopeuskameraa hidastamalla? Ei toimi enää Espanjassa

Espanjassa käyttöön otettu uusi tutkajärjestelmä rankaisee kuljettajia, jotka hidastavat vasta nähdessään nopeuskameran.

Espanjan liikenneviranomainen Dirección General de Tráfico (DGT) on vastannut tuttuun ilmiöön: kuljettajat hidastavat äkillisesti nopeuskameran kohdalla välttääkseen sakot. Tähän reagoidakseen DGT on ottanut käyttöön uudenlaisen tutkajärjestelmän, joka koostuu kahdesta lähekkäin sijoitetusta tutkapisteestä.

Järjestelmä mittaa auton keskinopeuden tutkapisteiden välillä ja seuraa, onko nopeudessa tapahtunut jyrkkiä muutoksia. Mikäli järjestelmä havaitsee, että kuljettaja on ajanut ylinopeutta ennen ensimmäistä tutkaa ja sen jälkeen hidastanut merkittävästi, voi seurauksena olla rangaistus – jopa kaksinkertainen: sekä ylinopeudesta että vaarallisesta jarrutuksesta.

Äkkijarrutus voi olla vaarallista

DGT perustelee uutta lähestymistapaa liikenneturvallisuudella. Viranomaisen mukaan äkilliset hidastukset, erityisesti vilkkailla teillä, voivat aiheuttaa vaaratilanteita muille tienkäyttäjille. Oli kyseessä tahallinen teko tai vaistonvarainen reaktio, molemmat voivat johtaa sakkoon.

Tarkoituksena ei ole rangaista pieniä nopeuden vaihteluita, vaan kitkeä pois tapa, jossa kuljettajat käyttäytyvät kunnolla vain valvonnan alaisina. DGT:n mukaan turvallinen liikenne edellyttää tasaista ja ennakoivaa ajotapaa koko matkan ajan – ei pelkästään silloin, kun kameravalvonta muistuttaa läsnäolostaan.

Valvonta lisääntyy

Vuonna 2022 Espanjassa annettiin yli 3,7 miljoonaa ylinopeussakkoa, joiden yhteenlaskettu summa ylitti 500 miljoonaa euroa. Valvonta on tiivistymässä entisestään: maassa on jo käytössä noin 3 000 tutkaa, ja yli 120 uutta on tulossa.

Kaikki valvontalaitteet eivät kuitenkaan ole aktiivisia. DGT käyttää myös niin sanottuja valelaatikoita – tyhjiä tutkayksiköitä, jotka on sijoitettu teiden varsille ennaltaehkäisevinä pelotteina. Tarkoituksena on tehdä mahdottomaksi ennustaa, mitkä tutkat toimivat ja mitkä eivät, jolloin ainoa varma keino välttää sakot on noudattaa nopeusrajoituksia koko ajan.

Muutos ajattelutapaan, ei vain ajonopeuteen

Monille autoilijoille on tullut tavaksi reagoida nopeuskameravaroitukseen välittömästi nostamalla jalkaa kaasulta tai jarruttamalla. Uusi järjestelmä muuttaa tämän taktiikan riskiksi. DGT:n viesti on selvä: kyse ei ole enää vain nopeudesta, vaan ajotavasta.

Pitkäjänteinen tavoite on muuttaa kuljettajien suhtautumista liikennesääntöihin – pois järjestelmän huijaamisesta kohti pysyvää liikenneturvallisuutta.

Lähde: euroweeklynews.com

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti