Kuva: Shutterstock

Málagan lentokenttä uhkaa ylikuormittua – Andalusia vaatii kiireellistä laajennusta

Aluehallitus patistaa Espanjan keskushallitusta toimiin mahdollisimman pian.

Málagan lentokentän matkustajamäärien nopea kasvu on saanut Andalusian aluehallituksen (Junta de Andalucía) vaatimaan välittömiä toimenpiteitä. Alueen matkailuasioista vastaava ministeri Arturo Bernal on lähettänyt liikenneministerille Óscar Puentelle kirjeen, jossa hän pyytää aktivoimaan Lentokenttien sääntelyasiakirjassa (DORA II) määritellyt poikkeustoimet.

DORA II ohjaa Aenan hallinnoiman lentoasemaverkoston investointeja vuosina 2022–2026. Málagan osalta suunnitelmassa varauduttiin 20,7 miljoonaan matkustajaan vuonna 2026. Tuo määrä ylittyi kuitenkin jo vuonna 2024, jolloin lentokenttä käsitteli lähes 25 miljoonaa matkustajaa.
Bernalin mukaan nykyisellä kasvuvauhdilla lentoaseman 30 miljoonan matkustajan kapasiteetti saavutetaan vuoden 2026 lopussa.

Poikkeustoimia voidaan käyttää jo nyt

Ministerin mukaan DORA II mahdollistaa suunnitelman tarkistamisen ennen kauden loppua, jos matkustajaliikenteen kasvu ylittää kymmenen prosenttia alkuperäisestä arviosta ja kasvu jatkuu vakaana. Näin on nyt tapahtunut: vuonna 2024 koko Aenan verkosto kasvoi 11,5 prosenttia, kun ennuste oli 11,07 prosenttia.

Lentojen ja matkustajien määrä on kasvanut huomattavasti nopeammin kuin DORA:ssa arvioitiin, ja luvut ylittävät alkuperäiset ennusteet selvästi, Bernal toteaa.

Nykyinen suunnitelma sisältää Málagan kentälle vain 88 miljoonan euron investoinnit koko viisivuotiskaudelle, eikä se riitä vastaamaan kasvavaan kysyntään.

Rakentaminen vie vuosia – siksi päätöksiä tarvitaan heti

Bernal muistuttaa, että suurten lentoasemainvestointien toteutus kestää pitkään. Viimeisin laajennus, Plan Málaga, joka sisälsi nykyiset terminaalit ja toisen kiitotien, käynnistettiin vuonna 2004 ja valmistui vaiheittain vuosina 2010–2012. Tämän vuoksi hän korostaa, että päätökset on tehtävä nyt, jotta kapasiteetti ehtii kasvaa ajoissa.

Myös junayhteyksissä suuria puutteita

Kirjeessään Bernal nostaa esiin myös muita Andalusialle tärkeitä liikenneinfrastruktuurihankkeita. Hän vaatii edistystä rannikkojunaradassa Algecirasista Nerjaan sekä nopeaa junayhteyttä Andalusian eri lentokenttien välillä.

Rannikkojunaradan toteutus on hänen mukaansa viivästynyt vuosia, ja tähän mennessä on kilpailutettu vasta hankkeen toteutettavuustutkimus.

Tämä infrastruktuuri on elintärkeä Andalusian rannikon yhteyksien parantamiseksi. Hankkeen viivästyminen vaikuttaa kielteisesti liikkuvuuteen ja talouskehitykseen, Bernal kirjoittaa.

Andalusialle oma liikkuvuusstrategia

Ministeri ehdottaa myös koko aluetta koskevan liikkumissuunnitelman laatimista yhteistyössä valtion kanssa. Tavoitteena olisi yhdistää eri liikennemuodot tehokkaaksi ja kestäväksi kokonaisuudeksi. Ministerin mukaan tämä edistäisi sujuvaa ja kestävää liikkuvuutta, joka ei ainoastaan paranna alueen kilpailukykyä ja kansainvälistä näkyvyyttä, vaan myös kansalaisten elämänlaatua.

Bernal päättää kirjeensä toiveeseen järjestää tapaaminen, jossa asiaa voidaan edistää yhdessä valtionhallinnon kanssa.

Lähde: Diario Sur

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti