
Torrevieja lykkää vähäpäästöisen vyöhykkeen käyttöönottoa
Torrevieja ei toistaiseksi perusta ZBE-vyöhykettä, koska kaupungin mukaan ilmanlaatu on jo riittävän hyvä.
Torrevieja ei ole täyttänyt Euroopan unionin vaatimusta vähäpäästöisen vyöhykkeen (ZBE) perustamisesta, vaikka määräaika umpeutui heinäkuussa 2024. Lainsäädännön tavoitteena on rajoittaa liikennettä tietyillä alueilla, jotta ilmanlaatu paranisi ja päästöt vähenisivät.
Liikenteestä vastaava kaupunginhallituksen jäsen Federico Alarcón kertoo, että kaupunki haluaa ajoittaa ZBE-vyöhykkeen käyttöönoton samanaikaisesti muiden kaupungin kehittämishankkeiden kanssa. Näihin kuuluu muun muassa katujen muuttaminen kävelyalueiksi ja ajoneuvoliikenteen rajoittaminen satama-alueella. Tarkoituksena on vähentää toimenpiteiden vaikutuksia autoilijoihin, mutta myös nämä uudistukset ovat viivästyneet.
Ilmanlaatu jakaa näkemyksiä
Alarcónin mukaan ZBE-vyöhykkeen tarve ei ole akuutti, koska kaupungin ilmanlaatu on hänen mukaansa hyvä. Hän viittaa kansallisten mittausasemien tuloksiin CV-905-tien varrella, joiden mukaan ilman epäpuhtaudet pysyvät yleensä sallituissa rajoissa.
Tilanne ei kuitenkaan ole kaikilta osin ongelmaton. Mittausten perusteella otsonipitoisuudet ylittävät toisinaan lailliset rajat, samoin kuin hienojakoisten hiukkasten määrät. Torreviejassa on rekisteröitynä noin 60 000 ajoneuvoa, joista 40 000 käyttää N-332-ohitustietä ja noin 35 000 liikennöi päivittäin CV-905-tietä pitkin.
Vähäpäästöisten vyöhykkeiden tarkoitus
ZBE-vyöhykkeiden käyttöönoton taustalla on tavoite rajoittaa saastuttavimpien ajoneuvojen pääsyä kaupunkien keskusta-alueille. Tämä käytäntö on yleistynyt useissa Euroopan maissa, ja se tarkoittaa usein sitä, että vanhemmat ja enemmän päästöjä tuottavat ajoneuvot eivät saa ajaa keskustaan. Tavoitteena on paitsi parantaa ilmanlaatua, myös vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Lähde: euroweeklynews.com
