Pistaasin viljeleminen on tällä hetkellä erittäin kannattavaa. Kuva: Shutterstock

Sosiaalisen median ilmiö laukaisi ostoryntäyksen – nyt puhutaan vihreästä kullasta

Pistaasihulluus valtaa Espanjan: TikTok-villitys nostaa hintoja ja muuttaa viljelymaisemaa.

Espanjassa on käynnissä todellinen pistaasibuumi, jonka taustalla on sosiaalisen median viraali-ilmiö: Dubai-suklaa. Ylellinen herkku, jossa yhdistyvät pistaasitäyte ja rapea kataifi-taikina, on noussut TikTokin myötä valtavaan suosioon. Sen seurauksena pistaasien kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti, mikä on johtanut maailmanlaajuiseen pulaan pienestä vihreästä pähkinästä ja nostanut sen hintaa merkittävästi.

Espanjassa pistaasin kulutus on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Vuonna 2015 espanjalaiset kuluttivat keskimäärin 120 grammaa pistaaseja henkeä kohden vuodessa, kun vuonna 2023 määrä oli noussut jo noin 210 grammaan. Kasvu on saanut maan viljelijät lisäämään pistaasiviljelmiä huomattavasti. Vuonna 2010 pistaasiviljelmien pinta-ala oli noin 1 000 hehtaaria, mutta vuoteen 2024 mennessä se on kasvanut jo yli 80 000 hehtaariin.

Pistaasin suosio näkyy myös espanjalaisessa ruokakulttuurissa. Pistaasituotteet ovat vallanneet kahvilat, leipomot ja ravintolat ympäri maata. Pistaasituotteita löytyy niin jäätelöistä, leivonnaisista kuin suklaistakin. Esimerkiksi Mercadona on tuonut markkinoille oman versionsa Dubai-suklaasta, joka sisältää pistaasikreemiä ja rapeaa filotaikinaa.

Dubai-suklaassa on maitosuklaata, pistaasipähkinää ja kataifi-taikinaa. Kuva: Shutterstock

Kysyntä ylittää tarjonnan

Vaikka Espanja on lisännyt pistaasituotantoaan merkittävästi, kysyntä ylittää edelleen tarjonnan. Tämä on johtanut siihen, että Espanja tuo edelleen pistaaseja Yhdysvalloista, Iranista, Syyriasta ja Turkista. Kuitenkin maan tavoitteena on tulla yhdeksi maailman johtavista pistaasintuottajista vuoteen 2030 mennessä.

Pistaasihulluus näyttää jatkuvan, ja sen vaikutukset näkyvät niin ruokakulttuurissa kuin maataloudessakin. Suosiota ovat lisänneet myös terveysvaikutukset: pistaasit ovat ravinteikkaita ja sisältävät runsaasti antioksidantteja. Sosiaalisen median vaikutus kulutustottumuksiin on jälleen kerran osoittanut voimansa, ja pistaasista on tullut uusi vihreä kulta Espanjassa.

Lisää aiheesta: Tätä makua kaikki himoitsevat nyt – kokeilitko jo uutta jäätelöhittiä?


Lähde: El Mundo

Haluatko syvällisempää tietoa Espanjasta? Tilaa Olé-lehti